הקדמה - איוואנה צ'בק

עמוד:13

ולא קורבן . הבנתי ששחקן חייב להזדהות עם הצורך הראשוני , היעד או המטרה הבסיסיים של הדמות שהוא מגלם . ומתוך הבנת המטרה הזאת עליו לאתר את הכאב האישי המתאים שיאפשר לו להשיג את המטרה בצורה יעילה . אחרי שגלגלתי בראשי את הרעיון הזה במשך זמן מה , הבנתי שעל הכאב להיות עז מספיק לנסוך בשחקן אומץ להתחייב ללא מורא לעשות כל מה שיידרש להגשמת המטרה שלו . אם הרגשות אינם עזים מספיק , כי אז תיגרע יכולתו של השחקן להיאבק ולנצח . אבל כאשר כאב אישי מתאים משולב במטרה , הוא מאחד בין השחקן לבין מצבה של הדמות , והופך את הגשמת המטרה לממשית וחיונית לו כאדם , ולא רק כשחקן המשחק תפקיד . מתוך הגישה החדשה הזאת נולדה השיטה פורצת הגבולות שלי . התחלתי לשכלל את התיאוריה הזאת של התגברות על כאב אישי כדרך להעצמת הביצוע ולהפיכתה לשיטה . היה עלי לחשוב כיצד לעזור לשחקנים ליצור הזדהות פסיכולוגית מוחלטת עם הדמות ועם הדחף שלה לנצח . מרגע שהתחלתי ליישם את העקרונות הללו גיליתי שהתהליך מעשיר אותי כל כך מבחינה אישית , עד שהפך למעשה לדבר המרכזי בחיי . התחלתי ללמד שבעה ימים בשבוע , שעות ארוכות בכל יום . כיוון שלימדתי ואימנתי בעיקר שחקנים פעילים , נפוצה במהירות השמועה ברחבי קהילת השחקנים המקצועית . פתחתי סטודיו למשחק . זמן קצר לאחר מכן כבר היתה לסטודיו רשימת המתנה ארוכה למדי . מעולם לא פרסמתי אותו , וסירבתי לכל קידום מכירות או לרישום בית הספר שלי בכתבי העת המקצועיים לשחקנים . אפילו לא היה לי אתר אינטרנט . למעשה , במשך כמה שנים מספר הטלפון של הסטודיו היה חסוי . החלטה זו לא נבעה מהתנשאות או מיהירות , אלא מהאמונה שאם שחקן באמת רוצה למצוא אותי , הוא ימצא . היו אנשים שעשו מאמצים גדולים על מנת להצטרף לכיתת הלימוד שלי , ולעתים טרחו חודשים לנסות ולהשיג את מספר הטלפון של הסטודיו . כתוצאה מכך , משכתי אלי אנשים שבאמת מסורים לתחום - בין אם הם כותבים , במאים או שחקנים . אני מאמינה באמונה שלמה שאיכות תלמידי , רובם שחקנים פעילים ומסורים , תרמה בחלקה לקידום השיטה ולהצלחתה . במהלך עשרים השנים האחרונות אימנתי , בלי הגזמה , אלפי שחקנים לאלפי תפקידים באלפי סרטים , תוכניות טלוויזיה ומחזות . שחקנים אלה מהווים מעבדת מחקר חיה ( ומשחקת ) לשיטת המשחק שלי . פעמים רבות אימנתי מספר שחקנים שהתמודדו על אותו התפקיד באותו הסרט . זכיתי לראות , ממקור ראשון , מה עובד ומה לא . במהלך הזמן , זיהיתי את המאפיינים המשותפים של הדברים היעילים

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר