מבוא

עמוד:13

טענתנו בספר זה היא שחדר המורים הוא מקום שהמורים יכולים למצוא בו מרחב נפשי וזמן לפיתוח ידע מקצועי במובן של נוף אינטלקטואלי ונוף מוסרי , ולפיכך להרגיש בטוחים לספר את סיפוריהם ה"סודיים" ללא כחל ושרק . בד בבד " סיפורים מקודשים" של המדיניות החיצונית ושל נורמות בית הספר נהיים שם לחלק מהשיח הרלוונטי ומזמינים התייעצות , דיון ואפילו עימות . בדרך זו מיטשטשים גבולות בין הידע המקצועי האישי , ההתנסותי והקרוב לבין הידע המקצועי והלא-אישי שמוצא את דרכו אל חדר המורים , והבעיה שמתארים קלנדינין וקונלי עשויה לבוא על פתרונה . חדר המורים הוא נמל הבית של מה שפולן והרגריבס ( Fullan & Hargreaves , 1996 ) מכנים ' מקצועיות אינטראקטיבית' ומבקשים למצוא בה הזדמנות להפעיל שיקול דעת בסוגיות של הוראה ושל תכנית הלימודים , כמו גם להתייחס למטרות חברתיות ומוסריות של החינוך . טלברט ומקלפלין סבורות שתרבויות שיתופיות של מורים מספקות סיוע ותמיכה על ידי ניצול הניסיון המשותף לפתרון בעיות שוטפות של המעשה החינוכי . ( Talbert & McLaughlin , 1994 ) בביטוי ' פיתוח ידע מקצועי' כוונתנו ללימוד אשר לפי תאוריית הלמידה החברתית מבוסס על ההקשר החברתי , וזאת מתוך צפייה באחרים ושיתוף פעולה אתם . ( Schunk , 1991 ) אנשים רוכשים תובנות על אודות עבודתם והבנה של מוסדותיהם במסגרת מילוי תפקידיהם ואינטראקציה עם אחרים . ( Louis , 1990 ) תהליך זה , כפי שמוסבר בהמשך , אפשר שיתקיים בחדרי המורים . סמיילי מציין שאחד התנאים העיקריים שעשויים לקדם את הלמידה במקום העבודה הוא ההזדמנויות שיש ל ַ פרט לעבוד עם אחרים על בסיס קבוע וללמוד מהם Smylie , ) . ( 1995 לטענתנו , חדרי המורים מספקים הזדמנויות כאלה בעת המפגש הקבוע המתרחש שם בין מורים מדי יום . פולן מדגיש את הטענה הזאת : " למידה מתמשכת חייבת להיות חלק אורגני מתרבות בית הספר" . ( Fullan , 1995 : 258 ) המחקר שלנו נעשה בארץ בבתי ספר יסודיים , בחטיבות ביניים ובחטיבות העליונות של בתי ספר תיכוניים . המורים בישראל בכל רמות ההוראה נמצאים בדרך כלל בהפסקות שבין השיעורים בחדר מורים משותף , וזאת מאחר שלא מקובל שמורה יישאר לבדו בכיתה בהפסקה , וחדרים פרטיים אין להם . יום הלימודים בבתי הספר בישראל מתחיל בדרך כלל בסביבות השעה שבע או שמונה בבוקר ומסתיים בסביבות אחת או שתיים אחר-הצהריים . בפרק זמן זה יש שלוש הפסקות קצרות בנות עשר דקות והפסקה אחת ארוכה יותר , עשרים עד שלושים דקות אורכה . בדרך כלל אין מגישים ארוחה בבית הספר . למורים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר