|
עמוד:10
א . חדר המורים הוא מקום מוגדר ונפרד בתוך בניין בית הספר . בדרך כלל הוא נחשב למתחם ששייך למורים בלבד . ב . מורים מקיימים ביניהם קשרים בחדר המורים ויוצרים באמצעותו ארגון חברתי משל עצמם . ג . חדר המורים הוא מקום טבעי להתפתחות קהילות מקצועיות בבתי הספר . הנחת היסוד הראשונה מתייחסת לטיבו של חדר המורים כמקום מוגדר הנמצא בתוך בניין של בית הספר , מקום שהוקצה לשימושם של המורים Hargreaves ) . (& Woods , 1984 בישראל , בארצות-הברית , במדינות אירופה , בדרום אפריקה ובמדינות רבות אחרות חלל חדר המורים הוא חלק בלתי-נפרד מהמרחב העיצובי השגרתי של בית הספר . אפשר שאפיונים מסוימים שלו שונים בין ארץ לארץ ובין בית ספר אחד למשנהו באותה הארץ , ואלה שמחליטים עליהם במידה כזו או אחרת הם המורים עצמם המשתמשים בו . אשר להנחת היסוד השנייה , כלומר שמורים מקיימים ביניהם קשרים בחדר המורים ויוצרים ארגון חברתי משל עצמם , ספרות חינוכית נרחבת דנה בנושא התרבות הבית-ספרית וה"חיים" בכיתות ( ראו למשל אצל Deal & Peterson , . ( 2009 ; Jackson , 1968 ; Lieberman & Miller , 1984 ; Rosenholtz , 1989 אנו ביקשנו להתמקד במחקרנו ב"חיים" בחדרי המורים , כאלה שאמורים להיות חיי תרבות של אנשים בוגרים המקיימים ביניהם מגעים חברתיים המבוססים על נורמות חברתיות ומביאים לעתים להתפתחות של ארגון חברתי . אפשר לזהות בהם יחסי אמון וגם חוסר אמון , תמיכה ודחייה , קבלת החלטות משותפת , שמחה ועצב ויסודות נוספים המאפיינים ארגונים חברתיים . הנחת היסוד השלישית רואה בחדר המורים מקום טבעי להתפתחות קהילות מקצועיות בבית הספר . ( McLaughlin , 1994 ) בדרך כלל זהו המרחב המשותף היחידי שמורי בית הספר חולקים זה עם זה . הוא מיועד למפגשיהם בהפרשי זמן קבועים ולפרקי זמן נתונים , והמאפיינים שלו הם אכן ממאפייניו של מקום טבעי המשמש להתפתחות קהילות מקצועיות . על סמך הנחות אלו החלטנו להתחיל את מחקרנו בהאזנה למורים המתארים כיצד הם רואים את החיים בחדר המורים . אחרי שרכשנו תובנות על מרכזיות חדר המורים בחייהם , המשכנו את המחקר בבחינה של חדר המורים כגורם להתפתחות מקצועית של המורים ולהתפתחות היחסים החברתיים בין המבוגרים הנמצאים בבית הספר . לשם כך הסתייענו במושגים וברעיונות מתחום הדרמה והתאטרון , כמו למשל ' קתרזיס , ' ' פרוקסימיקס , ' ' הקיר הרביעי' ו'קונבנציות . ' תהליך זה של
|
|