הילדים כמקור להפקת השערות ורעיונות דברי מבוא

עמוד:13

כשהיא בת שנה וחודש מפנה הילדה את תשומת לבה של אמה לערוגה יפה ואומרת : “ פרח " ! מצביעה על השני ואומרת : “ פרח " ! ועל השלישי : “ פרח " ! בהגיעה לפרח הרביעי היא אומרת : “ גם " ! או בדוגמה הבאה , מפי אחד הילדים המצוטטים בספר זה בהיותו בן ארבע : הילד פונה להוריו : “ יש לכם אולי לתת לי תבלינים אחדים " ? בהמשך לשאלתו הוא מרחיב ומנמק : “ לתבלינים יש צבעים אחרים קצת מהצבעים שאתם אני מצייר . אז זה יכול להוסיף הרבה לציור שלי " ! כשנה אחר כך הוא חוזר ומבקש : “ יש לכם אולי תבלינים " ? “ כן , בטח " ! אומרת האם , “ כבר פעם ביקשת ... בשביל מה הפעם " ? הילד מחייך : “ נכון שלתבלינים יש ריח ? מדוע שלציורים שלי לא יהיו גם ריחות מעניינים " ? והרי לנו השערת ( היפותזת ) “ העשרת הציור באמצעות ריח . " ספר זה מנסה להקיף מגוון גדול של ציטוטים מחיי ילדים מגיל רך מאוד ( פחות משנה ) ועד גיל שמונה וחצי . המובאות של דברי הילדים בספר זה מעוגנות כמעט בכל מצבי החיים האפשריים : מפגשים , פעילויות , משחקים , יצירה , קריאה , חשיבה ועוד . אין כתבים רבים המתמקדים בתוכני חייו של הילד . ספרים רבים מספור עוסקים בנושא זה או אחר מתוך עולם הילד - דמיון , הומור , משחקים וכדומה - ומעוגנים בתאוריות שונות , אך אין מצטיירת מהם תמונה מלאה ומגוונת של חיי הילד . אפילו בספר מעולה כמו האנציקלופדיה הקומית של א' עזר , ( 1978 ) הציטטות הבאות להדגים הומור ילדים הן מאוד פשטניות ומתבססות על שתי תאוריות עיקריות : הראשונה , ילדים משתמשים לעתים בלשון מוטעית עקב דלות השפה שלהם ; והשנייה , חלק מן ההערות המשעשעות של הילדים נובע מחוסר בשלותם ומהיעדר ניסיון החיים שלהם . אינני מקבל ביקורת מסוג זה על הילדים ועל עולמם . אדרבה , ספר זה בא להפריך את ההסתכלות החד-ממדית על עולם 2 הציורים והעבודות של הילדים המתוארים בספר מתגוונים ומתעשרים לא רק באמצעות צבע , אלא בהוספת אלמנטים אחרים כמו אבנים שונות ונוצצות , מדבקות ( בעיקר של בעלי חיים , ( אביזרים קטנים ( לרבות חלקי מפתחות , חלקי נרות ) וגם , כמו בדוגמה שלפנינו , תבלינים ( קינמון . ( כך הציורים המתקבלים הם גם אסתטיים וגם ריחניים . גרגירי התבלין כשלעצמם מוסיפים ממד איורי מיוחד לציור . 3 המשחק מאפשר לילד לבטא התלהבות , שעשוע , דמיון , אסצוציציות חופשיות , אקספרסיביות וייחודיות . הוא העיסוק הרציני והחשוב בחיי הילדים ( שור , . ( 377 : 2010

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר