|
עמוד:11
הילדים כמקור להפקת השערות ורעיונות דברי מבוא ילדים רבים נוהגים להקשות ולשאול תדיר “ למה" ו"מדוע , " לעומתם מצויים ילדים ערניים ונבונים הנוהגים לשאול שאלות ספורות יחסית , אבל המיטיב להאזין להם יכול להבחין בנקל כי בתוך כך הם מפעילים עצמם כמדענים צעירים בוני השערות . פעמים רבות אופני הבעתם דומים למבנה לוגי-הסקתי , לדוגמה : “ האם זה נכון לומר שא' גדל ככל שב " ? ... ' “ האם נכון שהחום עולה ככל ש ... ויורד ככל ש " ? ... הילדים המתועדים בספר זה שייכים לקבוצת ילדים שאינה מבקשת הסבר מפורש . במקום להעלות קושיות , הם מציבים בעצמם השערות ( היפותזות ) העשויות להסביר את פשר העניין , בנוסח : “ וזה בגלל ... נכון " ? “ אתה יודע ש " ... העלאת השערות ( במקום השימוש בשאלות “ למה" ו"מדוע ( " היא אחד הגורמים שעוררו בי את הרצון לפתח את דברי הילדים במקומות המתאימים ולהציע דרכים שיש בהן כדי להפוך את דבריהם לחומרי גלם עבור מבוגרים , אשר למרבה הצער אינם נוהגים לינוק ולשאוב דבר מחוכמת הילדים . כמבוגרים המאזינים ומתיימרים להקשיב לילדינו , היינו אמורים כבר מזמן להצליח לשמוע , לזהות , לקלוט וללקט מבין דבריהם את חכמתם , את ניצני הרעיונות הנפלאים והחדשים הגלומים בצחוקם , במעשיהם ובהמצאותיהם המילוליות והאחרות . אולם למרבה הצער עד כה לא עשינו זאת . יתר על כן , לא פעם אנו חוסמים ומדכאים אותם . עוד מחיי בית הספר שלי זכורה לי הערת המורה : “ משה , חכמות בחוץ תרונה , צא בבקשה " ! בספרים אקדמיים אחדים וגם בספרים פופולריים למחצה במדעים שונים אפשר למצוא הצעות ייעול ( טיפים ) ו"טריקים , " כלומר דרכים לעקוף ולהתגבר על קשיים מקובלים ובעיות צפויות על ידי נוהלי פעולה מקלים . אולם בספרים העוסקים בציטטות מילדים ובתיאור פעולות מחייהם , נדיר למצוא רמזים כיצד להפוך את דבריהם לרעיונות מעשיים או להשערות חדשות ומקדמות . ככלל , עולם המדע מסתמך בעיקרו על ממצאי מחקר קודמים , אך רק לעתים נדירות – על חכמת ילדים רעננה . יוצא דופן בזה הוא הפיזיקאי רוברט אופנהיימר , אשר
|
|