פרק שביעי המעמד הבינוני הערבי והמפגש משני עברי הקו הירוק

עמוד:177

נובעים גם משיטת ההוראה הרווחת ברבים מבתי הספר הערביים , המעניקה סמכות רבה למורה , אינה מעוררת דיון וויכוח ונותנת משקל רב לשינון ( שם : שם . ( עטאללה מנצור עמד על קושי זה תוך שהוא משווה את הצעירים הערבים בישראל לבני עמם הלומדים בירדן ובשטחים הכבושים : ... " המעבר של בוגרי התיכון הערבי בישראל לאוניברסיטה כרוך בבעיות הסתגלות לימודיות וחברתיות ... בית הספר התיכון ביהודה ושומרון בנוי בצורה המאפשרת לו להכשיר את בוגריו ללימודים בארצות ערב " ... ( האדץ , ; 23 . 2 . 76 ר' גם מרעי ודאהר , . ( 67 : 1976 בעייה נוספת המקשה על פעילותם של בתי הספר הערביים נובעת מהשפעתה המפלגת של המערכת הפוליטית המקומית . מצד אחד , תלויה מערכת זו במידה רבה בחסדי השלטון המרכזי ; מצד שני , היא משתמשת בחסדיה היא לרכישת השפעה ונאמנות ביישוב . אחד החסדים הוא מינויים בתוך מערכת החינוך המקומית . כמו בשכונות ובעיירות הפיתוח היהודיות , גם ביישובים הערבים נתפסים בתי הספר ומחלקת החינוך —מקור תעסוקה גדול , ואחד המסלולים החשובים לקידום ולמוביליות—כמוקדי כוח , והופכים חלק של המשחק הפוליטי . בתי הספר הופכים לעתים קרובות לכדור משחק בין פלגים וקבוצות מתחרות , דבר הפוגע באיכות השירות החינוכי : "ראשי הרשויות המקומיות רואים במוסדות החינוך בכפך מרכז כוח , והם מנצלים אותם לצבירת כוח פוליטי . המינויים בבתי ספר על יסודיים מושפעים רבות משיקולים פוליטיים ולא פדגוגיים עניניים , והמשרות תלויות בהרכב של הרשות המקומית . החלפת השלטון בישוב מביאה להחלפת בעלי תפקידים בכירים בבית הספר" ( צרצור , ; 518 : 1985 ר' גם פלטק ומחאמיד , . ( 124 , 43 : 1989 הדברים מגיעים לידי כך , שיש המציעים "להפקיע לפחות בשלב זה את ענייני החינוך מידי [ הרשויות המקומיות ] ולהפקידן בידי גוף ציבורי או ציבורי ממלכתי , שיהיה בו ייצוג נכבד של משכילים ואנשי ציבור ערבים המשוחררים מלחצים פוליטיים" ( צרצור , . ( 519 : 1985 מעל ומעבר לכל אלה מעיק עדיין על החינוך הערבי בישראל העדרה של הגדרה ברורה של ייעודו הקהילתי והחברתי . כפי שצויין בפרק , 2 בית הספר המודרני איננו כלי להעברת ידע אוניברסאלי השווה לכל נפש , אלא חלק ממכלול חברתי הפועל להשגת יעדים קולקטיביים —לאומיים , עדתיים או מעמדיים . כך פעלה עד , 1948 כפי שראינו , כל אחת משלוש המערכות שמהן הורכבה מאוחר יותר מערכת החינוך הישראלית . עם השתלטות מערכת החינוך הציונית אירופית על השתיים האחרות , השליטה עליהן , כזכור , גם את יעדיה היא חינוך המושתת "על ערכי תרבות ישראל והישגי

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר