פרק חמישי אידיאולוגית הטיפוח

עמוד:129

מי שאינם מסוגלים להפעיל את היכולת הזאת , יהיו המקופחים בחברתנו , כל עוד לא יעזרו להם בשיקומה של יכולת זו" ( פרנקנשטיין , . ( 30 : 1983 הוא אף טען כי הגישה המפצה אחראית "לא מעט להנצחה ריאקציונית ממש של הפער החברתי במשמעותו הפסיכולוגית של המושג ... החינוך הקומפנסטורי מוכן להשלים בקלות עם העובדה שבאמצעות דרכיו נמנעת מאנשים רבים ההשתתפות בעמדות סטטוס גבוהות בחברה , וזאת בשם האידיאולוגיה הדמוקרטית " ! ( פרנקנשטיין , . ( 20 : 1981 באווירה ציבורית בה נתפסו ילדים מזרחים כבעלי יכולת אינטלקטואלית נמוכה וחסרת תקנה , נשמעו ללא ספק דבריו של פרנקנשטיין בוויכוחו עם םמילנסקי כקריאת תיגר על המימסד החינוכי . "אני דוחה , " אמר , "כל תיאוריה וכל שיטת מחקר המובילות למסקנה כי הפיגור המשני בתורת שכזה הוא בלתי הפיך , וכי החינוך אינו יכול לעשות מאומה כדי לשקם פוטנציאל נחבל" ( שם . ( 21 : את השיטה הפדגוגית שלו , שיטת ההוראה המשקמת , הגדיר פרנקנשטיין ... " כנסיון לשקם את הכשרונות הקוגניטיביים , התקינים ביסודם ובמקורם , של ילדים בני גילים שונים , ילדי גן הילדים , בית הספר היסודי ובית הספר התיכון , שפעולה עקבית של גורמי סביבה שליליים מסוימים גרמה לפגיעה בפוטנציאל הקוגניטיבי שלהם" > שם . ( 44 : אך ליתר בטחון מיהר והוסיף : " מובן , כי סיכויי השיקום נחלשים ככל שרמת האינטליגנציה הנתונה ברגע הלידה , הרמה 'ההתחלתית , ' היא נמוכה יותר" ( שם : . ( 21 הפדגוגיה של פרנקנשטיין מבוססת על שלושה עקרונות . על פי העקרון הראשון , "המורה הוא הכוח המרכזי והמכריע בתהליך השינוי , המורה המתייחס לתלמידיו כאל פרטים , מגיב על פעילויותיהם , והמשתמש בהתערבויותיו כדי לכוון בצורה פעילה את תהליכי חשיבתם ולמידתם ולתקנם" ( שם . ( 45 : המורה של פרנקנשטיין הוא מעין שילוב של פסיכולוג פרטי , ממלא מקום של ההורים ונושא הדגל של שינוי חברתי — אישיות שעל כתפיה מוטל כל כובד עולו של המאבק בתוצאותיו של המפגש הבין תרבותי ושל אי השוויון החברתי . הקורא בכתביו של פרנקנשטיין מקבל את התחושה שחלומו הגדול היה להקים מעין מסדר של מורים משקמים , שיעשה באמצעות ההוראה המשקמת את כל מה שהתנועות המהפכניות של המאה העשרים , ואלפי הפסיכואנליטיקאים הפרטיים , לא הצליחו לעשות : לאפשר לבני ובנות מעמד הפועלים להגשים את הפוטנציאל האנושי החבוי בהם . העקרון השני של פדגוגיית השיקום נוגע לתהליך ההוראה עצמו . הילד והילדה בעלי האינטליגנציה התקינה לא זקוקים למורה כדי ללמוד לחשוב ; להם מספיק מורה שיסייע להם לאתר את הפתרון לשאלה תוך כדי קריאה ,

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר