פרק רביעי מ"שוויון פורמאלי" למדיניות חינוך מעמדית

עמוד:96

טיפוח" להגיע לרמה הנורמאלית . אלא שעם הזמן התברר כי המעבר להקבצה הנמוכה הוא במרבית המקרים בבחינת דרך שאין ממנה חזרה , וכי אלה שהוגדרו כ"טעוני טיפוח" אכן נדונים להתקדם במסלול נפרד ( דורון ומילין , . ( 1979 בשנת 1963 הוקם במשרד החינוך "המרכז למוסדות חינוך טעוני טיפוח , " שמוקד פעילותו היה בית הספר היסודי . שלוש שנים מאוחר יותר הוקם גם מנגנון האחראי לטיפוח בבית הספר העל יסודי . המרכז יזם ותיכנן התאמה של דרכי ההוראה בכיתה הרגילה של בית הספר היסודי , על ידי פיתוח של תכנית לימודים מיוחדת , שיטות הוראה מיוחדות וספרי לימוד מיוחדים ( סמילנסקי , . ( 131 : 1973 לדבריו של אהרן ידלין , מי ששימש בשנות הששים כסגן שר החינוך , "מיד עם התגבש המושג 'טעון הטיפוח' נוצרו לא רק דפוסי לימור מוגבר , כי אם גם דפוסים מיוחדים ומותאמים של לימוד , הדרכה ופיקוח" ( ידלין , . ( 38 : 1969 השלב הראשון היה הכשרה מיוחדת למורים העתידים ללמד בבתי ספר ל"טעוני טיפוח . " "הוקמה מסגרת מיוחדת לטיפול במורה , " סיפר ידלין ; על המפקחים הרגילים נוספו עתה מנחים מיוחדים r "ההנחיה נוצרה על יסוד ההנחה , שהמורה בבית ספר טעון טיפוח זקוק לאמצעים מתודיים ודידקטיים מיוחדים" ( שם : שם . ( המורה המיוחד נזקק לתכנית מיוחדת עבור תלמידיו המיוחדים . בתחילה , סיפר ידלין , "דובר על תכניות סוגריים , על לימוד רגיל ולימוד מוגבר . ולא עבר זמן רב ותשומת הלב הופנתה למערכת עדיפויות בתכנית הלימודים וזאת בשלושה שטחים : במקצועות עצמם , בחומר שבתחומי המקצוע ובחלוקת הזמן במערכת השיעורים" ( שם : שם . ( במלים אחרות—תכנית הלימודים ל"טעוני טיפוח" הושתתה עד מהרה על ההנחה שתלמידים ותלמידות מזרחים אינם צריכים ללמוד את הכל . די שילמדו בכל תחום ותחום רק חלק מן הדברים , לפי סדר עדיפויות שיקבע על ידי המומחים . כך יצרה המדיניות החדשה מדרגה מלאכותית —ונמוכה יותר — במסגרת תכנית הלימודים הרשמית . לבסוף הגיעו גם לספרי הלימוד : "שהרי אם יש גורם העשוי לערער את ביטחונו האישי של הילד , הרי זו אותה התמודדות חסרת סיכוי של התלמיד עם ספר , שאת לשונו איננו מבין ולמושגיו איננו חודר . בהמשך הזמן התחילו לעבור על חיבור ספרי לימור מיוחדים בהיסטוריה , גיאוגרפיה ותורה שבע"פ" ( שם : שם . ( כך נסתם הגולל על סיכוייהם של תלמידי ההקבצות הנמוכות להגיע להקבצה הגבוהה , שכן , מי שלומד פחות יודע פחות , ואזי מעטים סיכוייו להשתלב בהצלחה בין תלמידים שלמדו את התכנית הרגילה . למעשה ,

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר