חזון המזרח מול מורשת המערב זרמים אידאולוגיים במוסיקה בתקופת היישוב והשפעתם על המוסיקה הישראלית בשני העשורים האחרונים

עמוד:1

חזון המזרח מול מורשת המערב זרמים אידאולוגיים במוסיקה בתקופת היישוב והשפעתם על המוסיקה הישראלית בשני העשורים האחרונים יהואש הירשברג בסוף פברואר 1946 ניגנה התזמורת הסימפונית מיסודה של הסתדרות העובדים בניצוחו של פרנק פולאק ( לימים פלג < ביצוע בכורה של 'הסוויטה השמית' של אלכסנדר אוריה בוסקוביץ' - ( 1964-1907 ) מיצירות המפתח החשובות בהיסטוריה הצעירה של המוסיקה האמנותית בתקופת היישוב . מבקר המוסיקה הקבוע של הארץ , דוד רוזוליו , כתב על הקונצרט : בוסקוביץ' שואף בבירור ובהבלטה ליצירת סגנון מוסיקאלי חדש , והוא סגנון 'מזרחי' מובהק . מתוך ויתור על כל יסוד הרמוני ומלודי הלקוח מעולם המוסיקה המערבית , הוא יוצר [ במקור 'יותר [ ' מנגינות מותאמות לעולם המוסיקה המזרחית הערבית ; וגם העיבוד ההרמוני ומבנה ההתפתחות הולכים בעקבות המוסיקה הזאת . בוסקוביץ' הכיר את הבעיה , שאי אפשר להמשיך בארץ זו ביצירות הבנויות לפי טהרת מושגי העולם המערבי : הנוף , סגנון החיים , הסביבה , תובעים מפנה ותפיסה יסודית אחרת . אולם לי נראה , כי בשיטתו של בוסקוביץ' יש מעין קפיצת דרך . הבעיה בה"א הידיעה היא מזיגה בין שני סגנונות , בעיה התובעת את פתרונה לא רק בשדה אמנות המוסיקה והציור וכוי , כי אם כמעט בכל שדות החיים שלנו . ואין פותרים את הבעיה ע"י כך , שמתעלמים ממנה . בוסקוביץ' כותב בסגנון מזרחי צרוף , היסוד המערבי נעלם אצלו . פתרון מעניין בלי ספק , אך אינו 1 ממצה ואינו מספק . בכנות ובהעמקה שאפיינו את כל דרכו ביטא רוזוליו את מערכת הסתירות הפנימיות ששלטה בשיח האידאולוגי הנרגש שהתנהל בעוצמות שונות בין מלחינים , מבצעים , מבקרים , הוגי דעות ומאזינים ביישוב היהודי בארץ מאז שנות העלייה החמישית . עלייה זו הביאה ארצה . 1 הארץ 1 , במרס . 1946 תקליטור מעולה של הסוויטה השמית' הופיע לאחרונה בקובץ 'פסנתרין : אנתולוגיה של מוסיקה ישראלית לפסנתר / הוצאת איגוד הקומפוזיטורים , תל אביב . 2003 עיונים בתקומת ישראל , כרך , ( 2004 ) 14 עמי 13-1 מוסיקה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר