שנות השישים האמריקניות בישראל: ממרד לקונפורמיזם

עמוד:1

שנות השישים האמריקניות בישראל : ממרד לקונפורמיזם גדי טאוב כשבסוף שנות השישים שטף את העולם המתועש גל גדול של מחאה נגד הסדר החברתי , ישראל היתה בנקודת השיא של בטחונה העצמי , באופוריה של אחרי מלחמת ששת הימים . בפראג , בברלין , בפריס ובבארקלי - הסיבות לא היו אותן סיבות בכל אחד מן המקומות האלה - קמו סטודנטים לומר שהחברה שלהם אכזבה אותם , שהתרבות והערכים ששולטים סביבם אינם נראים להם . הם הצביעו על משבר , או משברים , באתוסים של ארצותיהם . האתוסים היו שונים וגם המשברים היו שונים בין הארצות , אבל לפחות במערב אפשר לראות שהתעורר בצעירים מיאוס מן 'החזרה לנורמליות , ' מן התשוקה של הדור שעבר את מלחמת העולם השנייה לצמצם את האופק מערכים ומאידאולוגיות עצומות ממדים לחיים פרטיים , לנוחיות , ליומיום שקט של שגרה . הסטודנטים הבחינו , והם צדקו , שמתחת לחזרה לנורמליות מסתתר משבר עמוק , והם ביקשו חשבון נפש יסודי יותר . קצת קודם לכן התרחש בישראל אירוע שהיה לקו שבר עמוק , לנקודת מפנה שחילקה את ההיסטוריה שלנו לשניים - מלחמת ששת הימים . אבל בסוף שנות השישים רק מעטים הבחינו בהשפעות החמורות של האירוע הזה , בבקע שהוא היה עתיד ליצור בין פרשנויות שונות של האתוס הציוני . כשנה אחרי המלחמה ישראל עדיין היתה שיכורת אופוריה והאתוס הציוני נראה חזק מתמיד . במונח 'אתוס חזק' אני מתכוון ליותר מאשר קונסנזוס אידאולוגי . כוחה של הציונות כאתוס , ככוח גיוס נפשי ורגשי , כמערכת אמונות המסוגלת לתת תחושה של משמעות , להעניק לחיי היחיד ממד עומק קולקטיבי ואפילו תחושה של התעלות כמו דתית - כל אלה היו אז בשיא שדומים לו אולי רק ימי העלייה השנייה ומלחמת השחרור . רק לאט חדרה לחברה הישראלית ההכרה שהיא עומדת לפני משבר . מלחמת יום הכיפורים , הקרעים העמוקים בחברת המהגרים הצעירה וביטוים הפוליטי בעלייתו של מנחם בגין לשלטון ב , 1977 מלחמת לבנון ואחר כך האינתיפאדה - כל אלה היו תחנות בולטות בתהליך ארוך ומכאיב של התפכחות . הדבר שנשבר בתהליך הזה , שוב , לא היה רק קונסנזוס אידאולוגי ופוליטי . זה היה שבר יסודי באתוס . בשביל רבים , בעיקר אלה שנולדו לפני או מעט אחרי מלחמת ששת הימים עצמה וחוו בעצמם את ההתפקחות המכאיבה מהאופוריה הקולקטיבית , ההיחלשות הדרסטית בכוח הגיוס של האתוס הציוני נעשתה חוויה מכוננת . נדמה לי שאנחנו נוטים להתעלם מהתפקיד המרכזי שתרבות הנגד של שנות השישים , עיונים בתקומת ישראל , כרך , ( 2003 ) 13 עמי 28-1 הגות ועיון

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר