להעפיל עם הסלע אל ראש ההר ולדרדר אותו בחזרה: ראשית ההיסטוריוגרפיה של החינוך בישראל

עמוד:4

לשאוף לצמצומה של מגבלה זו , אך עלינו להכיר בה כאחת ממגבלותיה של התפיסה האנושית בנסותה להמשיג את המציאות - מציאות שאת חלקה או את רובה אולי אין בני אנוש מסוגלים להבין . כדי לפתור את בעיית ה'מבט משום מקום' ניסה הדיון הפילוסופי במאה ה 20 לקבוע קריטריונים תקפים להערכת טיעונים של ייצוג 'דברים כפי שהם באמת , ' מתוך מחשבה שאם לא ניתן להגיע לתפיסה אבסולוטית של המציאות , לפחות אפשר להתקדם לקראתה . ואולם , מחקרו של קרן על מבנה המהפכות המדעיות ומחקרים שנערכו בתחומי הפסיכולוגיה , הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה הציגו במלוא חומרתם את בעיות הרלטיביזם התרבותי והאפיסטמולוגי ואת חוסר האפשרות לתפוס את המציאות באופן אובייקטיבי . מחקרים פסיכולוגיים שבחנו את תהליכי החשיבה ותפיסת המציאות הדגישו את מגבלותיהן של המסגרות ושל מפות העולם , התת מודעות במידה רבה , המנחות את חשיבתנו , ואת הקשרי הסיבה-מסובב , שבחלקם נלמדים ובחלקם טבועים במוח האנושי בעקבות תהליכי האבולוציה , המונעים מאתנו להגיע ואפילו להתקרב לאובייקטיביות מלאה . המחקר הקוגניטיבי המודרני שב ומדגיש כי המוח הוא הקובע את הצורה שבה 'רואים' את העובדות - לעתים יותר משמקבעות העובדות עצמן את רישומן במוח . תפיסת המציאות באמצעות החושים ובדרך של עיבוד הנתונים במוח פתוחה לחדירה קוגניטיבית של ציפיותינו , שאיפותינו וחוויותינו הסובייקטיביות , ואלה מפרשות , משנות ופעמים מעוותות את 'העוברות' - אם בכלל נכונה ההנחה האונטולוגיה בדבר קיומה של מציאות אחת אובייקטיבית . החיפוש אחר אובייקטיביות מוחלטת , שספק אם בכלל ניתן להגיע אליה , עשוי להוביל אפוא ל'מבט משום מקום' ולאיבוד האחיזה במסגרת התייחסות קונקרטית , או לפיתוח אשליות עצמיות ולעיוורון המונעים תיקון והתקרבות לאידאל האובייקטיביות הנכסף . המאמצים לקבוע , למרות כל המכשולים , קריטריונים תקפים להערכת טיעונים בדבר ייצוג המופעים ההיסטוריים הניבו כמה פתרונות חלקיים , שאת השפעתם על תחום ההיסטוריה של החינוך בארץ נבחן בהמשך . מאלה חשוב להזכיר את השיטות הבאות : . 12 שם , עמ' . 11-8 S . C . Brown ( ed . ) , Objectivity and Cultural Divergence ( Supplement to . 13 . Philosophy [ 1984 ]) , Cambridge 1984 וראה הדיון בנושא אצל A . Megill , 'Four Senses of Objectivity ' , in : A . Megill ( ed . ) , Rethinking Objectivity : Annals of 1 Scholarship , 8 , 3-4 ( 1991 ) , pp . 301-320 ולהלן : . [ Megill , Four Senses' מגיל מציין כי אתר המנקרים הראשונים שיצאו נגר הרלטיביזם האפיסטמולוגי של קון הוא הפרופסור לחינוך ישראל שפלר . ראה : I . Scheffler , Science and Subjectivity , Indianapolis , IN 1967 S . Pinker , How the Mind Works , London 1997 ; P . Veyne , Writing History : . 14 Essays in Epistemology , Middletown , CT 1984 Z . W . Pylshyn , Compulation and Cognition : Towards a Foundation for . 15 Cognitive Science , Cambridge , MA 1986 Megill , 'Four Senses ' , pp . 301-320 . 16

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר