ספרי לימוד להיסטוריה בחברה החרדית: הדור הראשון

עמוד:2

מקומם של ספרי הלימוד החרדיים נפקד מהדיון או הוצנע מאוד . גם ספרי הלימוד של המגזר הממלכתי דתי בישראל זכו לתשומת לב מועטה ביותר . מאמר זה עוסק בשני ספרי לימוד להיסטוריה , שהם הדור הראשון של ספרים מסוג זה בחברה החרדית בישראל : תולדות עם ישראל מאת הרב ד"ר משה אוירבך ( 1976-1881 ) והעבר הישראלי מאת הרב מאיר שצ'רנסקי . ( 1972-1905 ) ספרים אלה כוללים סקירות מקיפות ( אם כי לא זהות כרונולוגית ) של תולדות עם ישראל מסוף תקופת המקרא עד העת החדשה . מטרתו של המאמר היא להציב כמה ממסגרות ההתייחסות הנחוצות במחקר לשם הבנת ספרים אלה , ובהן המציאות ההיסטורית , החברתית והחינוכית שהם נכתבו בה , זהותם של מחבריהם ומניעיהם ומטרותיהם בכתיבתם , מבנה הספרים , מהדורותיהם וקווי המתאר שלהם . אדגיש שהמאמר אינו מתמקד בתכנים ספציפיים , באופני השימוש בספרים , בדרכי התקבלותם ובשאלת קהל יעדם בכוח ובפועל , אם כי יש בו התייחסויות להיבטים אלה . חשיבותם של ספרים איננה מתמצית בכתיבתם ובהבאתם לדפוס , אלא בתולדותיהם ובשימוש שנעשה בהם . ספרים בכלל וספרי לימוד בפרט מלמדים על תפיסותיהם , על אמונותיהם ועל מטרותיהם החינוכיות של מחבריהם , והדפסתם החוזרת מעידה על השימוש . 2 ראו גם : אבנר בן עמוס , ' פלורליזם בלתי אפשרי : ? יהודים יוצאי אירופה ויהודי עדות המזרח בתוכנית הלימודים בהיסטוריה בישראל , ' בתוך : דוד חן ( עורך , ( החינוך לקראת המאה העשרים ואחת : ספר יובל העשרים של בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב , תל אביב תשנ"ה , עמ' ; 277-267 אבנר בן עמוס ( עורך , ( היסטוריה , זהות וזיכרון : דימויי עבר בחינוך הישראלי , תל אביב תשס"ב ; יובל דרור , ' מערכת החינוך כסוכנת הפטריוטיזם היהודי במדינת ישראל : מ"ציונות חלוצית" ל"ישראליות מאוזנת" , ' בתוך : אבנר בן עמוס ודניאל בר טל ( עורכים , ( פטריוטיזם : אוהבים אותך מולדת , תל אביב , 2004 עמ' ; 175-137 רות פירר , ' השואה בספרי לימוד להיסטוריה בישראל , , ' 1982-1948 דפים לחקר תקופת השואה , ג , ( 1984 ) עמ' ; 258-243 הנ"ל , סוכנים של החינוך הציוני , תל אביב תשמ"ה ; הנ"ל , סוכנים של הלקח , תל אביב תשמ"ט ; יצחק קונפורטי , זמן עבר : ההיסטוריוגרפיה הציונית ועיצוב הזיכרון הלאומי , ירושלים תשס"ו , עמ' Elie Podeh , The Arab-Israeli Conflict in Israeli History Textbooks , 1948- ; 289-214 2000 , Westport 2002 ; Dan A . Porat , ‘ The Nation Revised : Teaching the Jewish Past in the Zionist Present ( 1890-1913 ) ’ , Jewish Social Studies , 13 , 1 ( 2006 ) , pp . 59-87 ; Idem , ‘ One Historian , Two Histories : Jacob Katz and the Formation oa a National Israeli Identity’ , Jewish Social Studies , 9 , 3 ( 2003 ) , pp . 56-76 ; Idem , ‘ A Contemporary Past : History Textbooks as Sites oa National Memory’ , in : Alaric Dickinson et . al . ( eds . ) , International Review of History Education , 3 , London 2001 , pp . 36-56 . 3 ראו : ישראל ברטל , ' ההיסטוריה של העם היהודי בספרי הלימוד במגזר הממלכתי הדתי : סיפור אחר , ' ? בתוך : בן עמוס , היסטוריה , זהות וזיכרון , עמ' ; 137-121 חנה יעוז ויעקב עירם , ' תמורות בתכניות הלימודים בספרות – עיון משווה , ' עיונים בחינוך , 47-46 ( תשמ"ז , ( עמ' . 171-157 . 4 ראו לדוגמה : שפרה ברוכסון , ספרים וקוראים : תרבות הקריאה של יהודי איטליה בשלהי הרנסנס , רמת גן תשנ"ג ; זאב גריס , הספר כסוכן תרבות בשנים ת"ס-תר"ס , ) 1900-1700 ( תל אביב תשס"ב .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר