השפעות טופוגרפיות על דרכי ה תחבורה ביהודה

עמוד:13

השפעות טופוגרפיות על דרכי ה תחבורה ביהודה דרכי התחבורה של כל איזור נקבעות על ידי שני גורמים עיקריים ; מטרות התחבורה והתנאים הטופוגרפיים . לגבי מטרות התחבורה בארץ יהודה העובדה המכרעת היא , שהריח לא שימשו ואינם משמשים נתיב לתחבורה בין לאומית . הדרכים הבין לאומיות , החוצות את ארץ ישראל , פוסחות על הרי יהודה , בעלי המדרונות התלולים , ומעדיפות עליהם את עמק החוף והעמקים הצפוניים , ואילו הדרכים ביהודה ממלאות תפקידים מקומיים בלבד , שהם : א . קשר בין יישובי ארץ יהודה לבין עצמם ! ב . קשר בין היישוב ביהודה לבין איזור החוף והדרכים הבין לאומיות שבו ן ג . קשר עם עבר הירדן . אף על פי שתפקידים אלה מוגבלים הם בהיקפם יש בכוחם להשפיע השפעה ניכרת , בעיקר בעתות מלחמה , ותולדותיה של ארץ יהודה בכל הת קופות מאשרות את אמתותה של הנחה זו . אך בהשגת מטרותיהן תלויות הדרכים במבנה הטופוגרפי של האיזור , והתואי שלהן משתנה בהתאם לשינוי תנאים אלה . לארץ יהודה שלושה חלקים : השפלה , המדבר וההר . ( ראה מפה . ( 1 השפלה . באיזור המערבי יש להבחין בין השפלה הנמוכה במערב לבין השפלה הגבוהה במזרח . בשפלה הנמוכה הנוף הוא כמעט מישורי , ביתורו על ידי הנחלים נוח , והתחבורה יכולה לנוע בכל כיוון , ללא הגבלות . לפיכך לא התפתחו באיזור זה תואיים טבעיים , אך הדרכים נקבעו כקשר הקצר ביותר בין הדרכים בחוף לבין התחלת הדרכים שבשפלה הגבוהה . זו מבותרת במידה גדולה יותר , נופה גבנוני , אך הגבעות , בעלות המדרון התלול בחלקן העליון , אינן מתאחדות לרכסים אחידים , והן יוצרות שטח של כפות מבודדות , שביניהן מתפתלים הרבה נחלים . קרקעית הנחלים היא רחבה ונוחה ומשמשת ת ^ אי טבעי לדיי-ם . הואיל וכיוונם של כל הנחלים הוא לצד מערב , עשוי כל אל" ' - הם לשמש קשר בין ההר לבין החוף . העי קריים שבהם הי' .: ול שורק , נחל האלה ונחל לכיש . > צרכי הקשר בכיוון הדרומי צפוני משתמשת התחבורה בשני קווי

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר