הקדמה

עמוד:5

הקדמה הספר שלפנינו נתייחד בראשוניותו , באופיו המקורי ובעניין הרב שיש בו לציבור הרחב , כדרכן של תגליות חשובות רבות אחרות , הספר נולד באופן מקרי למדי . יום אחד הגיע המחבר , מיכאל בן דרור , בעצמו תושב הגליל ( שדה נחמיה , ( בטיול משפחתי לכפר עיבלין שבגליל , שם פגש בתושבת מקומית באה בימים בשם חסנה דרוויש . חסנה , שמוצאה מהכפר שיח' דנון , היא פותחת בקפה ומגדת עתידות , שכוחה רב גם בצמחי רפואה ושיקויים שונים . בתו של מיכאל , גלי , שנתלוותה אליו לטיול , לא חשה בטוב , וניצלה את ההזדמנות להציג בפני חסנה את גרונה הכואב והשקדים הנפוחים , תוצאה של התקררות קשה , שממנה סבלה . מאי מזה שלפה חסנה בקבוקון של שמן זית טהור , משחה את השקדים ועיסתה אותם קלות . לאחר מכן נטלה קווצת שיער מן הקרקפת , ישירות מעל לשקד הימני , ומשכה קלות . נשמע קול פקפוק רך וראה זה פלא , השקד "קפץ" חזרה , והכאב חלף כלא היה . וכך , לאחר משיכת שיער נוספת , אירע גם לשקד השמאלי . לאחר דקות מספר , נעלמה הנפיחות ונגוזו גם שאר הסימפטומים של ההתקררות . היה זה הזיק הראשון שהצית את ההתעניינות בנושא , ובעקבותיו נערכו סיורים רבים בכפרי הגליל , בנסיון להתחקות אחר אותם עושי נפלאות - ובהמשך גם מרפאים ואומנים מסורתיים . הספר מתרכז במגזר הערבי בגליל , ובכפרים בלבד ולא בערים , שכן בכפרים חי עדיין מתחת לגפן ולתאנה "דור אחרון לנפילים" בתחום זה של אומנים ומרפאים מסורתיים , רובם אנשים באים בימים שהמאה הבאה לא תכירם עוד . בספר 36 אומנים ומרפאים המהווים מבחר מייצג בנושא זה בגליל ובצפון הארץ . ביניהם כשליש מרפאים ועושי נפלאות ויתרם בעלי מלאכה ואומנים שונים . איתור האנשים ואיסוף החומר , ואף יותר מזאת עבודות הצילום , היו כרוכים בקשיים מרובים . חלק מהדמויות הפועלות ביקשו בתוקף לשמור על אלמוניותן . רבים סירבו לשתף פעולה , ואחרים עשו זאת לאחר מסעות שכנוע ממושכים . מהם שסירבו בתוקף להצטלם . האיורים הרבים המובאים בספר - חלקם מספרים עתיקים - נועדו להמחיש את הדברים

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר