|
עמוד:11
מבוא הר כרכום הוא במת הר נישאת מוקפת מתלולים עם שתי פסגות המתנשאות מעל סביבתן . ההר מאופיין בנוף של חמאדות ומצבורי אבן , והוא מוקף בעמקים חרוצים בנחלים ובוואדיות . כיום אפיקי הנחלים יבשים במשך רוב ימות השנה . הניגודים בין ההר לסביבתו יוצרים תחושה שלפנינו שני עולמות נפרדים . מלבד ציורי הסלע המצויים על ההר ובסביבתו , ואופי האתרים הארכיאולוגיים בשני האזורים שונה בתכלית . ההר משופע באתרים קדומים מהתקופה הפליאוליתית ( תקופת האבן הקדומה , ( אך הם נדירים בוואדיות שמסביב . על ההר מצויים אתרי פולחן רבים ובהם מזבחות , מצבות אבן ומקדשים קטנים . בעמקים שמסביב נתגלו שרידי ישובים מתקופת הברונזה , המעידים על כך שהמקום היה מיושב על ידי קבוצות גדולות . שרידי האמנות הראשונים בנגב נחשפו בסקר שנערך בשנות החמישים בהר הנגב . היתה זו תגלית חדשה לחלוטין באותה עת , שעוררה התעניינות רבה והסקר הורחב בשנת 1954 לנגב הדרומי . עיקר התגליות נעשו בג'בל עדיד , הידוע בפי הבדווים כ"הר החגיגות" או כ"הר ההמונים . " בשנת 1980 החלה משלחת ארכיאולוגית איטלקית לערוך סקר ולחקור את ההר וסביבתו , ומחקרים אלה נמשכים ברציפות במשך כעשרים שנה . בפרק זמן זה שונה שם המקום להר כרכום . כבר מראשית המחקר התברר שההר עשיר בממצאים ארכיאולוגיים רבים ומגוונים . ככל שהתרחבו ידיעותינו , הסתבר שהר כרכום נתקדש בעיני תושבי המדבר ושימש מרכז פולחני רב חשיבות . החפירות והמחקרים הארכיאולוגיים נמצאים עדיין בעיצומם ומעלים בכל עונת חפירות תגליות מפתיעות נוספות . ב 1992 נחשף מקדש פליאוליתי בן 40 אלף שנים , שהביא למחשבות מחודשות באשר לתפקידו של ההר בתקופות קדומות . תפקידו הפולחני לא הצטמצם לתקופת הברונזה , כפי שסברו לפני כן , אלא הוא היה מקום קדוש מאז ומתמיד . מסורות בנות אלפי שנים המסתופפות סביבו , מעידות שהוא היה אחד מההרים הקדומים ביותר שנודעה להם חשיבות דתית פולחנית . ב 1993 נתגלו מאפיינים נוספים של ההר , כאשר בעזרת צילומי אוויר זוהו גיאוגליפים , כלומר ציורים העשויים מחלוקי נחל הסדורים על הקרקע ויוצרים דגמים , שאחדים מהם הם באורך עד 30 . 'מ חלקם היו עיטורים גיאומטריים מופשטים ואחרים מתארים יצורים אנתרופומורפיים ( דמויי אדם ) ובעלי חיים הולכים על ארבע . במשך שנים עבדו הסוקרים במקומות אלו , מבלי שהיו מודעים כלל לקיומם . תפקידן של דמויות אלו עדיין לוט בערפל . הועלתה השערה שהן שימשו אולי מנחה לישות שמימית כלשהי . הוצע לראות בהן מקומות המסמלים תחום מקודש . במקומות אחרים ניכרים סימנים שהן שימשו אולי לעריכת טקסים בעלי אופי מיתולוגי .
|
|