|
עמוד:8
מסורות שונות על הר סיני שנקרא גם הר האלוהים , הר חורב והר פארן . היהדות למן ימי הבית השני הדגישה את הממד הרוחני דתי של מעמד הר סיני , תוך התעלמות מן ההיבט הפיסי הנוגע לזיהויו . הצעתו של פרופ' ענתי לזהות את הר סיני בהר כרכום שבנגב , היא נסיון אחד מני רבים לזהות את ההר . רוב הצעות הזיהוי התמקדו עד היום בדרום חצי האי סיני , אך היו שניסו להצביע על מיקומו בצפונו או במערבו , ואחרים זיהו אותו בחורן שבסוריה ואפילו במדיין שבסעודיה . הצעתו של ענתי היא בעלת עניין רב , אך היא מעוררת קשיים באשר לתארוך ההר ולמיקומו . חוקרים רבים מסתייגים ממנה , על אף הממצאים המרתקים במקום . המקרא אינו מסייע כאמור לקבוע את מקום ההר . לפי תאורי המקרא יהיה זה סביר לזהותו במרחק קצר מגבול מצרים , מהלך שלושה ימים . ענתי משתמש במחקריו במינוח שמקובל עליו בלבד והוא Bronze Age Complex - , BAC מערך תקופת הברונזה , מונח המתייחס לרוב האלף השלישי לפסה"נ , לתקופות המכונות במחקר הברונזה הקדומה 2200-3200 ) לפסה"נ ) והברונזה הביניימית 2000-2200 ) לפסה"נ . ( קביעת זמנם של ארועי יציאת מצרים המקראית בטווח זמן זה יוצרת פער של כ 1 , 500 שנה בין יציאת מצרים לבין ראשית צמיחת הישות הישראלית הנזכרת לראשונה מחוץ למקרא בכתובתו של מרנפתח מל ך מצרים בסוף המאה ה 13 לפסה"נ . הארוך יציאת מצרים בידי ענתי לאלף השלישי לפסה"נ אינו עולה בקנה אחד עם אזכור העיר רעמסס שנבנתה לפי ספר שמות ( א , יא ) בידי בני ישראל , שכן העיר היא מימי השושלת המצרית ה , 19 במאה ה 13 לפסה"נ . ענתי אינו מסביר כיצד השתמרו המסורות למן האלף השלישי לפסה"נ , וכיצד ניתן לגשר על הפער שבין זמנם של השרידים אותם הוא זיהה עם מעמד הר סיני בהר כרכום , לבין ראשיתו של עם ישראל לפי העדויות המקראיות והארכיאולוגיות . אחד הפרטים המעניינים בסיפור מעמד הר סיני היא העובדה שהלוחות שנמסרו למשה היו כתובים ( שמ' לב , טז ; דב' ד , יג ; ה , כב ועוד . ( ברם , מן האלף השלישי לפסה"נ לא ידועה לנו אף כתובת במרחב של ארץ ישראל ובסביבתה , וגם באתרי הר כרכום לא נמצאו כתובות כה קדומות . רבים מן האתרים בהר כרכום הם בעלי אופי פולחני , אך דומים להם מצויים גם במקומות אחרים במדבר , כמו בהרי אילת ובוואדי א רם שבירדן . ממצאים דומים רבים נחשפו גם בידי עוזי אבנר בנגב . מכאן שהם אינם נחלת הר כרכום בלבד , והקשר שלהם למעמד הר סיני אינו מחויב המציאות . גם לאתרי תקופות הברונזה הקדומה והברונזה הביניימית בהר כרכום יש מקבילות ברחבי הנגב ובחצי האי סיני . הריכוז בהר כרכום משתלב אפוא , בתופעת ישובי הרועים באזורי המדבריות בתקופות הנדונות . כך או אחרת , מחקריו המקיפים והממושכים של ענתי , והתגליות העשירות והמרשימות בהר כרכום , כמו גם נופו המרהיב , הפכוהו לאחד מאתרי הביקור המרתקים בנגב בשנים האחרונות . ירושלים , ניסן תשס '' א אפריל 2001 גבריאל ברקאי
|
|