|
עמוד:10
שינויים ותוספות . לעתים זהו בניין רוחב ( כמו זה שבח' שמע , ( לעתים הפתח הוא במזרח ( ארבל , ( במקרים אחרים יש בהם אולם מבוא ( ברעם , ( או רחבה מקורה בחלקה בצד אולם התפילה ( כפר נחום . ( בסקר שלנו נמצא בי היו רצפות פסיפס בבתי כנסת מטיפוס זה ( מרות , ח' עמודים , כפר סמא , ח' ואדי אל חמאם , נטור . ( לעתים הבניין הוא ב"גובהה של עיר" כנדרש בתלמוד , אך לפעמים הוא בחלק הנמוך דווקא ( ארבל , סומק . ( עוד מתברר כי מספר בתי כנסת נוסדו או חודשו בתקופה מאוחרת מכפי שחשבו בעבר , במאות החמישית שישית ( כותים , נבוריה , מרות ואולי גם בפר נחום . ( נראה כי היתה תכנית אופיינית של בית כנסת בכל אזור , אך הבונים התירו לעצמם יד חופשית בביצוע שינויים או בהתאמת תכניות הבנייה לתנאים ולצרכים המקומיים ( בכפר חנניה , בגלל בעיות של מסלע וגודל מדרגת סלע , הוקם בית כנסת אחד בכיוון מזרח מערב ופתחיו במערב . ( בית הכנסת בסא 1 א פנה באותו כיוון , אך פתחו הראשי היה ממ ח . ברבים מבתי הכנסת היו יצירות אמנות ובהן דמויות אדם : עלי חיים , ולעתים אף דמויות מיתולוגיות . מאוחר יותר , כנראה בסוף התקופה הביזאנטית - ראשית התקופה הערבית , הן הושחתו בחלקן בידי שוברי צלמים . ביקור בבתי הכנסת הקדומים והכרתם , לימוד ההבדלים שביניהם ויצירות האמנות שלי יו הוא rm מסע אל אוצרות התרבות החומרית ומורשתו התרבותית של העם בעת שישב על אדמתו מאות שנים לאחר החורבן . אז גם נוצר הצורך להקים מקדש מעט בכל ישוב . בקובץ זה מובא תאורם של כ 92 אתרי בתי כנסת בגליל העליון והתחתון , המהווים מדגם רחב ביותר של מבנים אלו . 16 מבין בתי הכנסת ידועים מכבר או שגחפרי בשנ ם המדרונות ( בבוריה , יסוד המעלה , שורה ועוד ) - כאן עשינו בעיקר סקר ספרותי , ופה ושם הערנו הערות משלנו אודותם . 76 האחרים נחקרו בעיקר בסקרים ובבדיקות שערכנו בשנים האחרונות , בסיוע מענקי מחקר של יד בן צבי והמכון לחקר הגולן . חלקם היה ידוע לנו ולחוקרים אחרים בעבר , במידה זו או אחרת , אך גם הם לא תמיד זכו לפרסום נאות . אתרים אחרים לא היו ידועים כלל , והחומר המובא כאן אודותם הוא חדש לחלוטין . אף שהמידע לא תמיד שלם העדפנו לפרסם את הממצאים מבלי להמתין עד להשלמת המחקר על כל אתר , דבר העלול להימשך שנים , וזאת מחשש שהחומר עלול לא להתפרסם כלל . אנו מודעים לעובדה שקביעות הנעשות בסקר לא תמיד עומדות במבחן המציאות בחפירה . נטלנו על עצמנו את מלוא האחריות תוך סיכון מחושב והבאנו לא אחת השערות , שנראו לנו כסבירות . ראוי להדגיש , שהסקר הוא שלב חיוני במחקר , לפני החפירה . זאת ועוד , נעלה מכל ספק שרק חלק קטן מהאתרים הנדונים כאן , יזכו להיחפר בעתיד הנראה לעין . באשר לחשיבות הסקר במחקר בתי הבנסת ובארכיאולוגיה בכלל , דומה שאין צורך להרבות בדברים . די אם נציין שכך נתגלה בית הכנסת רב החשיבות במרות , המתואר כאן בהרחבה . האתרים הנסקרים בקובץ זה ממחישים את תפוצת הישוב היהודי ומדגישים את ייחודם של הגליל המרכזי וחלק מהגולן , שיישובם בתקופת המשנה והתלמוד היה יהודי בלבד , בעוד שבשט חים הנמצאים דרומה ניכרת החדירה הנוצרית החזקה ( ר' בהקדמה לתאור הישוב בגליל התחתון . ( מלאכתו של הסוקר כיום אינה קלה . פריטים רבי ערך נשדדים מאתרים היסטוריים באמצעי תובלה מודרניים . בעקבות הנוהג הנפסד לקשט בתים וגינות באבנים עתיקות , נפגעו אתרים רבים והשרידים הקדומים התפזרו לכל עבר . מאמץ רב הושקע על ידינו באיתורם בישובים . לעתים בעלי הנכס עצמם אינם יודעים עור מהיכן הובאו האבנים . אחרים מעתיקים מגוריהם ומשאירים את השרידים הקדומים במקום הקודם , ואילו הדיירים החדשים אינם יודעים עליהם דבר . יש הנוטלים עמם לקברם את סיפורן של אותן אבנים שרוכזו בחצר ביתם . כל אלה גורמים לאבדן מידע חשוב . יש , על כן , בפעולת רישום שיטתית וסימון הפריטים הארכיטקטוניים באתרים ומחוצה להם , תרומה חשובה מאין כמוה לתיעוד העבר . במהלך הסקר נבדקו אתרים נוספים , מהם שלא נמצאו בהם שרידי בית כנסת , או שנמצאו בהם כנסיות . באתרים אחרים נמצאו
|
|