|
עמוד:5
הקדמה מאז 967 ו זכתה ספרות ארץ ישראל לשגשוג שאין לו תקדים , ופורסמו מאות רבות של ספרים . נפתחו קורסים להכשרת מדריכים , וחוגים אקדמיים ללימודי ארץ ישראל . לצד הספרות הפופולרית לגווניה , פורסמו גם מאות ספרים מעמיקים בעשרות תחומים , שנועדו לקהל המשכיל , והיד עדיין נטויה . רק נושא מרכזי אחד נתקפח : מתודיקה של הדרכת מטיילים . לא פורסמו אודותיו ספרים של ממש , ואת מספר המאמרים הראויים אפשר למנות על אצבעות יד אחת . יתירה מזו , גם בקורסים ובתכניות ללימודי ארץ ישראל הוא לא זכה להתייחסות של ממש . לא נוסדו מרכזים או מסגרות אחרות ולא קמו מומחים ובני סמכא שהתמחו במתודיקה של הדרכה . בין התחומים הרבים שגדשו את תכניות הלימודים למורי דרך , הנושא נדחק לקרן זווית וזכה להתייחסות אגבית ובלתי מחייבת . איש גם לא ניסה להתייחס לכך מההיבט הרב תחומי המעשי , כמו , למשל , הדרכה במוזיאונים לסוגיהם , הדרכת אתרים ארכיאולוגיים או הדרכה בירושלים , במצדה ועוד . אל נכון נושאים , שהם נכסי צאן ברזל ולחם חוקו של המדריך . לפנינו נושא חדש , שהספרות אודותיו מועטה ביותר גם בשפות אחרות . הוא נחשב לקשה ואין לו דיסציפלינה או אפילו דפוסי מחשבה וכיוונים ברורים . העקרונות — אם יש כאלה — שונים מקבוצה אחת לרעותה וממדריך אחד למשנהו . קל וחומר כאשר מדובר בקבוצות שונות ממגזרים ומגילאים שונים , או קבוצות בני דתות וארצות שונות . אפילו בקבוצות הומוגניות עשויים להתגלות הבדלי גישות ותפיסות שלא תמיד ניתנות לגישור . למעשה האפשרויות הן כה רבות ורצופות במקרים חריגים ויוצאי דופן כה רבים , עד שקשה לקבוע מסמרות או כללים ברורים , שיהיו תקפים לגבי כל המקרים , או לפחות לגבי רובם . יש בכך , אולי , להסביר למה לימוד שיטות הדרכת טיולים לא מצאה מהלכים במחקר ומדוע לא נמצאו כאלה שניסו להתמודד עם הנושא בצורה מעמיקה . פרסום זה הוא אפוא נסיון ראשון להביא בפני הציבור קובץ מאמרים שיטתי בנושא על מכלול היבטיו . מאחר שזוהי עבודה ראשונית , היא איננה מתיימרת להיות מושלמת . עם זאת אנו מניחים , שכל מי שיתמודד עם מתודיקה של הדרכה , פרסום זה ישמש לו נקודת מוצא ומקור התייחסות . על אף הבעייתיות שבו , אנו מקווים שהורות
|
|