שתי תיזות ודו־שיח

עמוד:12

שאלה : ובכן , מהי באמת התשובה על כך לבן דורנו ? מה פירוש היות יהודי ? תשובה ? נכחתי פעם בכינוס של ארגון יהודי אמריקני שנתקיים בירושלים . דיברו על יחסי מדינת ישראל והתפוצות , על חינוך ועל "יהדות" בכלל . ראיתי לפני אנשים בעל בתיים טיפוסיים ליהדות אמריקה : אמידים , שבעים , ושבעים רצון ; השובע מודע להם עדיין , כנראה לא נמחה עוד כליל הרעב של אתמול , של אבות ואבותיהם , מבשרם ודמם , והם שמחים וגאים עליו . הם באו באמת ובתמים לבקש יהדות . ישבתי ותהיתי : מה בעצם הם מבקשים ? להם עצמם לא חסר כלום , הם יהודים , יודעים שהם יהודים , משלימים עם יהדותם , ויותר יהדות לעצמם אינם מבקשים . אלא מה המנקר בלבם ( וניכר היה שאיזה פחד , לפחות חשש , מנקר בלבם ?( אינם מבקשים אלא זו , שגם בניהם יהיו יהודים . חזרתי ושאלתי את עצמי : מה פירוש שבניהם יהיו יהודים ב"מונחים" שלהם ? שיבקרו בבתי כנסיות ? מהיכא תיתי . מותר לשער , שהיו רוצים שיבקרו פעמיים שלוש בשנה בבית הכנסת . אבל מורגש בהם , שיותר מן הביקור חשובה בעיניהם ההשתייכות , ויותר מן ההשתייכות חשובה בעיניהם הפעילות . מכל אורח דיבורם ועיסוקם של יהודים אלה , בכינוסיהם ובין כינוסיהם , נשמעת בקשת הפעילות הזאת , ההתעסקות הזאת בצורכי הציבור היהודי , בצורכי המוסד או המפעל היהודי , יהיה אשר יהיה צביונו , ובלבד שהוא יהודי . ואני מודה ומתוודה : מחזותם ונוהגם של יהודים אלה דווקא , שמנותקים הם ממסורת יהדות ומנוערים כמעט מדעת יהדות , ועם זה סוערים ונסערים ב"פעילות יהודית" ומשתוקקים להנחילה לבניהם ולבנותיהם אחריהם , מהם דווקא נגלה לי סוד היות יהודי . ואני משתמש בלשון סוד וגילוי לא על דרך המליצה — בשבילי היה זה סוד וגילויו גילוי . שאלה : ומהו "סוד" זה שנתגלה לך ?

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר