הקדמה

עמוד:8

אבל המבוכה הצועדת אצלנו בראש חוצות ומכריזה על עצמה בדיבורים ובמעשים בכל פינות חיינו אינה רק פרי ה"ניגוד" הזה . "משבר זהות" קוראים לה , ובדין , וזהות ודאי שאין היא תולדת הווה ועתיד אלא תולדת עבר . וזה , לפי הרגשת הכותב , שורש המבוכה ; מהיכן מתחילים עבר זה ? יש מתחילין ב"בראשית , " בתורה שבכתב , יש מעדיפים תורה שבעל פה , ויש מסתפקים בגילויי יהדות מאוחרים יותר , ואפילו באבות הציונות ואבות הציונות הסוציאליסטית . אבל דווקא אלה — והם רובנו — שאינם יכולים לקבל את נס ההתגלות כנתינתו במסורת חייבים לתהות ולשאול : גילויים אלה , מן התנ"ך ואילך , נתרחשו בעם מסוים , שאנו בניו — מה טיבו של העם הזה , שלו , או בו , נתגלו גילויים אלה ? ולפי הרגשת הכותב , ההתחלה מלפני ה"התחלות" המקובלות עלינו עשויה להבהיר לנו את דרכנו הנפתלה בעולם , בהיסטוריה , וממילא גם את כברת הדרך שעליה אנו צועדים עתה וכאן . להבהרה זו מכוונים המאמרים המכונסים כאן . מטבע הדברים , כיוון שהם חרוזים על חוט מחשבה אחד , יש בהם פה ושם חזרות , בשינוי לשון והקשר , וזו המצדיקה אותן . אף מצד עצמם תובעים הדברים הדגשה חוזרת לצורך ההבהרה המבוקשת . ולוואי שתתקיים בהם תקוות הכותב .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר