פרק א אלו ואלו דברי אלוהים חיים

עמוד:257

להעלים את קיומה של המחלוקת ולהציג חזית מוסכמת ואחידה באו בדרך כלל מנקודת מבט אפולוגטית ונועדו להגנה על היהדות מפני מקטרגים שראו בקיומן של המחלוקות עדות לכשל או לחוסר אמינות של המסורת הרבנית . דיאלקטיקה הרי"ד סולובייצ'יק תיאר את עולם התורה כולו , בהלכה ואגדה , כעולם דיאלקטי . את הדיאלקטיקה היהודית הגדיר כדיאלקטיקה אין סופית ובלתי פתירה : " שני כתובים המכחישים זה את זה" הוא מושג ידוע מן המידות שהתורה נדרשת בהם . מבקרי מקרא ראו בכך קטרוג על אחדות תורה מן השמים , והיו משלומי ישראל שראו בכך איום על אמונתם . הרב מרדכי ברויאר הראה בחיבוריו מדוע אין להתיירא מהגיוון ומהסתירות , אפילו בתורה שבכתב וקל וחומר בתורה שבעל פה . ראו לעיל מקורות בהערה , 225 בעמ' , 181-180 העוסקת ביחס לתורת התעודות ולסתירות במקרא . 290 אי אפשר במסגרת זו לסקור סקירה של ממש את ים הספרות שנכתבה בנושאים אלו . לקט מקורות מקיף על הנושא של המחלוקת נאסף ונערך בכרכי המחלוקת בהלכה ( בן מנחם , הכט ווזנר , תשס"ג . ( ניתוח עיוני מקיף של מגוון הגישות למושג " אלו ואלו דברי א להים חיים" הציע אבי שגיא בספרו אלו ואלו ( שגיא , . ( 1996 שגיא מראה שגם גישות מוניסטיות ( הסבורות שבכל שאלה הלכתית יש רק הכרעת אמת אחת ) חייבות לקבל את המחלוקת כערך יסודי ולייחס חשיבות וערך ממשי גם לדעות הדחויות במחלוקת . במקרה שלפנינו הדברים ברורים עוד יותר , שכן שתי המגמות אינן נובעות ממחלוקת מקרית , אלא הן שתי אידאות העומדות ביסוד העולם . המחלוקת היא רק אחד ההיבטים שהשניות הזאת נחשפת בהם . אמנם אין לבטל את קיומן של דעות הסבורות שהמחלוקת היא מצב לא רצוי או אפילו תוצר של תקלה היסטורית . לסיכומן של הדעות הללו ראו אצל שגיא , שם , עמ' . 183-175 למקורות נוספים ראו שם , עמ' . 106-90 שגיא מציע שלושה דגמים להסבר הפלורליזם של " אלו ואלו דברי א להים חיים . " הריאלי — כל הדעות ניתנו מסיני ; האנתרופולוגי — ההבדלים בין בני אדם יוצרים את האופנים השונים , הלגיטימיים , של שמיעת דבר אלוהים ; והסמכותי — בני האדם זכאים לנקוט עמדה הלכתית כפי דעתם , בלא שהם אמורים להתכוונן לאיזו אמת אלוהית מוחלטת , שהרי " לא בשמים היא . " לענייננו חשוב רק הדגם הראלי , שכן הנחת המוצא הברורה היא ששתי מערכות הערכים מפורשות בתורה , והן דברי אלוהים חיים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר