פרק ו משפחה

עמוד:143

מכיוון שזכות זו אינה מוסכמת על הכול כאחת מזכויות היסוד במחשבה הליברלית , מן הראוי להרחיב מעט יותר בהסברתה . הגדרת אדם — זוג חכמים טרחו להבהיר את מידת החשיבות של זכות ראשונית זו במבחר דברי שבח ומליצה . קריאה מדויקת של מאמרי חכמים בעניין הנישואין תצביע על כך שמעבר למליצות נאות יש בהם הגדרות של יסודות הזכות הראשונית הזאת . אמר רבי אלעזר : כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר : " זכר ונקבה בראם [ ... ] ויקרא את שמם אדם" ( בראשית ה , ב ; יבמות סג ע"א . ( מדברי רבי אלעזר נובע שהזכות לזוגיות היא הזכות לממש את אנושיותו השלמה של אדם . כדברי רבי חייא בר גמדא שיובאו להלן ממדרש בראשית רבה : " אינו אדם שלם [ ... ] שניהם כאחד קרויים אדם . " לא טוב היות אדם לבדו לא טוב : תני : כל שאין לו אשה , שרוי בלא טובה , בלא עזר , בלא שמחה , בלא ברכה , בלא כפרה . בלא טובה : " לא טוב היות האדם לבדו . " בלא עזר : " אעשה לו עזר כנגדו . " בלא שמחה : " ושמחת אתה וביתך" ( דברים יד , כו . ( בלא ברכה : " להניח ברכה אל ביתך" ( יחזקאל מד , ל . ( בלא כפרה : "וכפר בעדו ובעד ביתו" ( ויקרא טז , יא . ( 177 היא מופיעה במגילת האומות המאוחדות , אך לא בחוקות של צרפת וארצות הברית . 178 הביטוי " אינו אדם" אינו מליצה שגורה בפי חכמים . הוא מופיע רק עוד פעם אחת , גם הוא מפי רבי אלעזר , על " אדם שאין לו קרקע . " ואולם רעיון זה אינו מפותח באותה מידה כמו הרעיון שמי שאין לו אישה אינו אדם . רעיון זה חוזר בנוסחאות שונות במקורות מגוונים ומפי חכמים שונים , ויש לו גם השלכות מעשיות על מעמדו של אדם שאינו נשוי במערכת המצוות ובקהילה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר