פרק ה קניין

עמוד:136

לאחר שבפרקים הקודמים התברר כוחה של הזכות לחיים כערך על הגובר על רוב המצוות . חובות ממוניים וכבוד האדם מזכות הקניין נובע גם מושג ההתחייבות . כאשר אדם נטל ממון חברו , ברשות או שלא ברשות , הוא חייב בהשבתו . חוב יכול להיווצר על ידי הלוואה , על ידי מכירה שתמורתה לא שולמה , על ידי נזק שלא פוצה או על ידי עבודה שתמורתה לא שולמה . בכל המקרים האלה ודומיהם נוצר חוב המעמיד את זכות הקניין של בעל החוב בדרגה מעל זכות הקניין של החייב . בדומה לשפיכות דמים , שבה דמו של הרוצח אינו נחשב כנגד סכנת דמו של הנרצח או הנרדף , כך גם בחוב ממונו של החייב משועבד לתשלום החוב לבעליו . פריעת בעל חוב מצווה קיימת דעה שפריעת חוב איננה רק סדר משפטי אלא גם מצווה . דעה זו מוסיפה עוד נדבך להעצמת כוחו של הקניין הפרטי והופכת את הסדר המשפטי חברתי לחלק ממערכת המצוות האישיות דתיות . בעל החוב חייב לשלם את חובו לא רק משום שבית המשפט והחוק האזרחי מטילים זאת עליו , אלא מוטלת עליו חובה אישית לפרוע את החוב לזולתו . גם אם הצליח אדם להערים על בית המשפט ולשכנעו שאינו חייב כלום , או אם התובע לא הצליח להוכיח את קיומו של החוב , לא תבע אותו או שכח את דבר קיומו , כל עוד לא מחל במפורש ובמודע על החוב , 168 מקור הסוגיה בבבא קמא קיז ע"ב . ראו אנציקלופדיה תלמודית , הערך " אונס . " מיכאל ויגודה , "החיים והקנין ומה שביניהם" ( ויגודה , תשס"ה . ( I 169 מאמר של רב פפא בערכין כב , ל"א . לדעת הרמב"ן ( חידושי בבא בתרא קעד , א , ד"ה " וליכא למימר ( " אין מחלוקת על עמדתו העיקרית של רב פפא . אלא אם בעל החוב מחל על חובו , ולעתים ראוי לעשות כן משום חובת צדקה . זאת עוד , שנת השמיטה מחייבת לשמוט חובות , וקרוב לוודאי שמדובר בחובותיהם של אלו המתקשים לפורעם בשל חולשתם הכלכלית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר