פרק ב הגבלת הזכויות

עמוד:54

" ויאמר קין אל הבל אחיו , ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו , " על מה היו הדינין אמורים ? אמרו : בוא ונחלק העולם , אחד נטל את הקרקעות ואחד [ נטל ] המיטלטלין . זה אמר הארץ שאתה עומד עליה שלי היא , וזה אמר מה שאתה לובש שלי הוא , זה אמר פשוט , וזה אמר פרח באויר , מתוך כן , " ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו" ( בראשית רבה כב , ח , עמ' . ( 213 גורם אחד לעימותים בין בני האדם הוא העימות על זכויות הקניין . האדם נברא יחידי ושליט בנבראים , אבל כנגדו עומדים בני אדם אחרים , שגם זכויותיהם בלתי מוגבלות . הגרעין הבסיסי של מאבק קין והבל מתפרט והולך לכל מרחבי החיים , מסכסוכי שכנים ועד מלחמות עולם על " מרחב מחיה . " הפרט המעציב והמזעזע מכול במדרשם של חז"ל הוא העובדה שלרשות שני האחים עמד היקום כולו , ועדיין לא היה די בחצי עולם כדי לספק את רצון השליטה שלהם . בל נשכח שרצון זה הוטמע באביהם ובאמם בברכת ה"רדו בארץ וכבשוה , " והוא כפי הנראה צורך אנושי בסיסי , שבפני עצמו אין לו מגבלות , כדוגמת האין סוף האלוהי שאליו הם מתדמים . שורש העימותים האידאולוגיים חכמים אחרים מציעים הסבר חלופי . מובן שלא מדובר במחלוקת , אלא בדרשה אחרת המפיקה מן הפסוקים מסר אחר , חמור לא פחות : רבי יהושע דסיכנין בשם רבי לוי : שניהן נטלו את הקרקעות ושניהם נטלו המיטלטלין , ועל מה היו אותן הדינין ? זה אמר בתחומי בית 41 תפיסת ההיסטוריה האנושית כמלחמת מעמדות על בסיס כלכלי היא השקפה יסודית במשנתם של קרל מרקס , פרידריך אנגלס וממשיכי דרכם . ראו " המניפסט הקומוניסטי" ( כהן , , 1998 עמ' . ( 49-39 לדיון בנוסחאות מודרניות ומעודכנות יותר של הרעיונות המרקסיסטיים , מותאמים לעידן הפוסט מודרני ולהיסטוריה שאחרי נפילת הקומוניזם , ראו בקובץ המניפסט הקומוניסטי במבחן הזמן ( שם , ( וכן במאמרו של אמיר בן פורת , " מרקס : הנוסח המתוקן , בינתיים" ( בן פורת , . ( 2006 בן פורת מעביר את המוקד מתפיסה של דטרמיניזם היסטורי לתפיסה המדגישה יותר היבטים חברתיים ופסיכולוגיים במשנה זו .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר