פרק א צלם אלוהים

עמוד:44

למצב של אדם בוגר העומד ברשות עצמו . מכאן נגזרות המצוות המכוננות את מערכות היחסים שבין בנים להוריהם , ובראשן מצוות כיבוד אב ואם ומוראם . בסגנון אחר , אם מבקשים לשמר דווקא " שיח של זכויות , " אפשר להציג את זכותם של ההורים לכבוד מבניהם כהרחבה של הזכות הבסיסית של כבוד האדם . אחריות יתר : חובת האחריות של ההורים כלפי ילדיהם מונחת בטבע ההורות כמו הלידה וההנקה . זהו מקורן של המצוות המכוננות את מערכת היחסים שבין הורים לבניהם . " מצוות הבן על האב" ו"מצוות האב על הבן" ( משנה , קידושין א , ז . ( המצוות והזכויות של הכבוד מתרחבות , בהשוואה ובהשאלה , אל שאר בני האדם : החובה של הכרת טובה כלפי מי שגמל לאדם טובה , מצוות כבוד רבו , כבוד החכם ומצו › ת המחייבות לכבד את האישים והמוסדות האחראים על טובתם ועל רווחתם של בני האדם ולירא מהם . בשלב הבא אפשר לומר שהמצוות והחובות של האחריות מתרחבות בהתאמה כלפי כל אדם הזקוק לעזרה , ובראש ובראשונה חסרי הישע ובעלי המוגבלויות . חובה על כל אדם באופן אישי וחובה על החברה והמדינה להעניק במידת האפשר תמיכה וסעד לנצרך : צדקה וחינוך , רפואה והגנה , מההיבט החומרי והנפשי . ב"שיח של זכויות" אפשר להתמקד דווקא בזכויותיהם של הנזקקים והנצרכים , 31 ראו מאמרו של יעקב שפירא , " יקום אבי ויאכל מציד בנו : לשאלת חיובו של הבן לזון את הוריו" ( שפירא , תש"ע . ( המחבר דן בשאלה אם יש להחשיב את חובת הבנים להוריהם כ"זכות טבעית" ומציג את עמדתו של פילון האלכסנדרוני , את מחלוקת התלמודים , את הפסיקה המעשית ואת המשפט הישראלי . ישראל צבי גילת מציע לחוקק חוק המחייב כיבוד אב ואם גם אם אין סנקציה קבועה בצידו ( גילת , תשס"ג . ( סוקרטס מיישם את הערך של הכרת הטוב עד כדי קבלת הדין ואי נטישה של העיר שדנה אותו למוות ( אפלטון , תשט"ו , עמ' , 254-239 קריטון . ( 50 e-51 c 32 חובה זו איננה מוטלת על קבוצה חברתית מסוימת , וממילא מובן שגם היא חובה אוניברסלית , כלל אנושית . היא מוטלת אף על העני עצמו . ראו הלינגר , תש"ס , עמ' . 256 על הציבור והמדינה לדאוג לרווחת הפרט : " כי כך חובתו של כל ממשל לדאוג לקיום כל אזרחיו בין שהם תושבים בין שהם גרים [ ... ] ובזה חטא שאול לגבעונים שגרם להם מיתת רעב והתעלם מחובתו הממלכתית" ( שו"ת עשה לך רב [ הרב חיים דוד הלוי , ישראל , המאה העשרים , חלק ז , עמ' רפח . ([ חובה גם למנוע את ההידרדרות לעוני : ראו וולצר , 1993 עמ' . 73 עוד על המסלולים המשלימים של ההתמודדות עם עוני במקרא בטווח המידי והארוך ראו יונג , תשל"ה , בעיקר עמ' . 116-113

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר