1. שאלת־היהודים ברוסיה ומשמעותה ההיסטורית, החברתית והמדינית

עמוד:9

על מסורת האיבה אל היהודים , כחיזיון של דורות' עמד בשעתו הסופר הרוסי הראדיקאלי סאלטיקוב שצ'דרין במאמרו על פרעות שנות השמונים בשם 'משבתה של יולי , ' שנדפס בחוברת אבגוםט 1882 של הירחון הליבראלי 'אוטצ'םטווניה זאפיסקי' 8 בתוך שאר דבריו הוא מדבר שם על הגורמים הרבים , המשפיעים על מצבו הבלתי תקין של העם היהודי , והוא מדגיש כי מסורת האיבה היא העיקרית שבהם . אמנם , אין בה כל היגיון והיא ישנה נושנה ! אף על פי כן שמרה על חיוניותה . 'אין לך דבר בלתי אנושי יותר וחםר דעת יותר ממסורת זו , היוצאת מתוך הנקיקים האפלים של העבר הרחוק . באכזריות , המגיעה לידי קורת רוח של טימטום , מעבירה היא מדור לדור את אות הקלון , את חותם ההתנכרות והשנאה . מסורת זו , שהיתה לנחלת רבים , היא שהכתה את האומה היהודית במכה של ההתנכרות אליה . ' ציינו לעיל , כי במשך דורות היו גבולות רוסיה סגורים ומסוגרים בפני כניסת יהודים . והנה עם סיפוח שטחי פולין , לאחר חלוקתה בימי הקיסרית יקאטרינה השנייה ולאחר קונגרס וינה ( 1815 ) בימי הקיסר אלכסנדר הראשון , הועמדה רוסיה פתאום בפני מציאות חדשה של מיליונים יהודים בתחומיה . היתה בו במצב זה משום סתירה חריפה למסורת הרוסית הקדומה שלא לסבול מציאותם של יהודים בתוך המדינה . במרוצת הזמן רבתה האוכלוםיה היהודית ברוסיה , עד שבסוף המאה הי"ט ובראשית המאה העשרים הגיעה ל 5 עד 6 מיליונים , כלומר , ל 4 % מכל האוכלוסים שבקיסרות . אולם היהודים היו מרוכזים ב'תחום המושב' , ( 9 epTa ocejjiocTH ) ושם היה אחוזם גדול הרבה יותר , והגיע עד ; 12 % בערים רבות שב'תחום' הגיעו אף לשליש מן האוכלוסיה , ולפעמים אף למעלה מזה . ועוד יש לציין , כי רוב היהודים ישבו בגלילות הספר בקרב עמי המיעוטים ( ליטאים , פולנים וכוי . ( חבלים אלד . היו מקור למרידות ולתסיסה מתמדת נגד שלטון הרוסים . עובדה זו הגבירה עוד יותר את חשדנותד . של האבטוקראטיה הרוסית כלפי היהודים , אף כי הם הרבו לסבול גם משנאתם של עמי המיעוטים . מצב זה ומציאות חדשה זו של מיליונים בני עם זר , שאינם רצויים מחמת ' ממורת האיבה / עוררו שאלה ברוסיה הצארית , שנכרכה עד מהרה במדיניות הרוסית הכללית . שאלת היהודים כבעיה מדינית כבר עלתה בימי הקיסרית יקאטרינה השנייה , כאשר לאחר שלוש החלוקות של פולין ( בשנים , 1793 , 1772 spoHoaoraiecKHH C 60 PHHK 3 aK 0 H 0 n H noaoateHau , KacaromniCH enpeeu , OT 1649 . « 0 1873 IT . C .-UeiepCypr 1874 r ., dp . 21 , השווה : H . S . rpasoncKHii , ToproBua H flpyrira npaBa eBpeeB B POCCHH B HCTOPHTOCKOM xo ^ e 3 aK 0 H 0 AaTej 1 & H 1 > 1 x Mep . C .-IIeTep 6 ypr 1886 , lacTs I . II E 3 A-, CTp . 47 M . C . HioiiCKoe Beanae . OreiecTBenHHs aairacKH , 1882 / VIII . M . E . Caj 1 T 1 > 1 K 0 B , 3 HefloicoHieHHHa 6 ece ^ H . 1101006 coGpanHe COIHHCIIHH . C .-IIeTep 6 ypr 1906 , VI , . CTp . 282-288 והשווה : ב . דינור , 'במפנה הדורות , ' הוצאת מוסד ביאליק , תשט"ו , עמ' . 35

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר