מבוא

עמוד:8

הפרודוקטיביזאציה , לא זו בלבד שעתידה היא לשפר את המצב הכלכלי של היהודים , לספק מקורות מחייה לשכבות העניות ולהכניס יציבות במשק היהודי , אלא גם עשויה היא לשפר את המצב האזרחי של היהודים ולהעלות את דמותם בעיני הגויים , ויהא בה ממילא גם משום סיוע במלחמה נגד האנטישמיות . לא נעדרו בה גם מ 1 טיבים של בריאות הגוף ושלוות הנפש , שהם נחלת העוסקים במקצועות המלאכה והחקלאות . אפילו פונקציות מוסריות ודתיות נתלו במושג זה . תפיסה זו של הפרודוקטיביזאציה כחובה לאומית , מוסרית ודתית היתה תופעה חדשה ביהדות . חשוב לברר , היכן וכיצד התעורר רעיון הפרודוקטיביזאציה , מה הן דרכי השתל שלותןו והיקף תפוצתו . מבחינה מית 1 ד 1 ל 1 גית ניתן היה להצטמצם בחקר הרעיון בקרב משכילי גרמניה ואוסטריה . ברם המעקב אחרי חדירתו לרוסיה מוצדק מכמה טעמים . ראשית , מפני שבה התרכז במאה התשע עשרה ציבור יהודי רב ממדים , שחי בתנאים סוציאליים , פוליטיים וכלכליים שונים ממקור צמיחתו של הרעיון , ודין שנבחן את השתלשלותו נוכח תנאי המשק והאקלים החברתי המיוחד הזה . ושלישית , בקרב יהודי רוסיה הונתל רעיון זה בגלגולי צורה שונים לאידיאולוגיות מאוחרות , והכרתו מקילה על הבנת זרמי המחשבה הללו . התקופה הנידונה כאן תחילתה בשנות השמונים של המאה חי"ח בפרוסיה וסיומה בסוף שנות החמישים ובהתחלת שנות השישים של המאה הי"ט ברוסיה . ההמשך הכרונולוגי rr > n מנפח את המחקר , וגם היה תורם מעט לגופו של הרעיון , מאחר שסופרי ההשכלה לא חידשו בו דברים משמעותיים בהשוואה למקורותיו . שינויים ותמורות שחלו בו ברעיון עקב הסתמנות המשבר באידיאולוגיה בשנות ה 70 הוזכרו כאן . הרעיונות לתיקונים במערכות הכלכלה היהודית לא צמחו מבפנים , אלא התעוררו בשל גורמי חוץ . ברבע האחרון של המאה הי"ח נשבו בפרוסיה הלכי רוח ליברא ליים , אשר העלו ביקורת על המבנה הק 1 רפ 1 ראטיבי של החברה הגרמנית , המקשה על קליטת יסודות אתניים ודתיים חדשים , אשר היגרו מארצות שונות , והמעכב את התפתחות המשק . החוגים הליבראליים הצביעו על היהודים כעל כוח העשוי לתרום יותר לרווחת הכלל . הם עוררו את שאלת התאזרחותם , כדי להסיר את הכבלים החוקיים שמנעו את היהודים מלפתח את המלאכה ומלעסוק בחקלאות ואף מלהרחיב את המסחר . בקרב היהודים התגבשה אז עילית , שחשה כי עולם חדש נפתח לפניה . היא הרגישה נחיתות בתרבותה הלאומית , פיגור בידיעותיה בענייני העולם וקלטה את דעות הנוצרים על הכלכלה היהודית הטפילה , והיא נטלה על עצמה להביא לידי שינוי יסודי במערכות הכלכלה והחברה היהודית . אחרי השגת האמאנציפאציה בארצות גרמניה שכך המאבק למען הגשמת הרעיון , אבל הוא התעורר ביתר שאת בקרב משכילי רוסיה , אשר קיבלו את תורת עמיתיהם במערב . השפיעו עליהם גם הלחצים של השלטון הרוסי וגזירותיו , שמגמתן היתה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר