|
עמוד:13
הכלכלי ' וגם חברתי ' של היפוליסי ; הגימנסיה מוקד החינוך הגופני ( ולא הגוסני בלבד : ( ה'בילוותריון' ' או בית המועצה' שמנהלת בפועל ענייני המדינה . אך ייתכן שיתקיימו כל אלה" ואף אוכלוסיה בגודל של 'פוליטי יוונית' בלי שתהיה זו 'פוליס . ' את עצם מהותה של היפוליסי היוונית קובעים אפוא לא כל אלה' אלא קיומו של חבר אזרחים , הנוהג לפי כללים ספציפיים' שאין אח להם בהתפתחות ההיסטורית . עקרונית קודמת ה'פוליס' כחבר אזרחים למקום ולשטח שבו הוא מצוי . לפי המושגים היווניים' היפוליסי של אתונה תישאר אותה 'פוליס' עצמה אף אם יישב חבר האזרחים האתונאי במקום אחר ( ובזמן מלחמות פרס הועלתה האפשרות הקונקרטית של העברת היפוליס' האתונאית לאדמת איטליה ; ואם אמנם לא הוגשמה האפשרות' ההצעה מדגימה את העיקרון שעליו אנו מדברים . ( קיומו של גוף אזרחי ( body-politic ) ריבוני ' בעל סמכות מלאה בכל ענייני המדינה' וכפוף רק למערכת החוקים של המדינה' שאף הם הולכים ונקבעים על ידי רצון הגוף האזרחי - זו מהותה של היפוליס . ' ואולם לא נבין מהות זו אם לא נמחיש לעצמנו את תוכנו של המושג אזרחות ב'פוליס . ' לכאורה אין הבדל בין היפוליסי לבין המדינות הדימוקראטיות של ימינו ; גם פה גם שם קיים גוף אזרחי בעל סמכות ריבונית . ברם' קיים הבדל עמוק' והוא ההבדל שבין ההלכה והמעשה . אין הבדל של ממש בין ההלכה של ימינו וההלכה שלהם ( ויש לזכור שתפיסת האזרחות שלנו הושפעה השפעה היסטורית עמוקה מתפיסתם של היוונים ' ( אלא שהמעשה שונה באופן מהותי . לפי התפיסה הרווחת בדימוקראטיות החדשות' 'האזרחות' היא בעיקרה עניין של זכויות וחובות — זכויות האזרח לגבי המדינה וחובותיו כלפיה . אזרח הוא מי שמב א את קולו לקלפי בבחירות הכלליות' הנערכות אחת בכך וכך שנים ; מי שמשלם את המסים המוטלים עליו ומקיים את שאר ההוראות של החוק והמדינה . ואילו ה'פוליס' היוונית לא אמרה די בכך' ומדינה שהאזרחות בה היא כבמדינות החדשות לא היתה נחשבת מדינה כל עיקר . ב'פוליס' היוונית היה עניין האזרחות' בראש וראשונה' עניין של פעילות' של עשייה' השתתפות' ולא עניין של זכויות וחובות . בגוף האזרחי של אתונה' דרך משל' היו בתקופת השיא כארבעים אלף אזרחים . מתוך כארבעים אלף אזרחי אתונה שימשו שנה בשנה ששת אלפים איש כשופטים מושבעים בבתי הדין העממיים . חמש מאות אזרחים אחרים נמנו שנה בשנה עם מועצת המדינה' שניהלה בפועל את כל ענייני היפוליסי האתונאית . עוד כאלף וחמש מאות
|
|