יעקב לשצ'ינסקי ופעלו

עמוד:9

ראשית עלייתם בציבור של בני הדור הזה היתה היענותם לקריאתו של אחד העם , שהזעיק אותם להוליך את העם בידרך הרוח / 'להכשיר את הל בבות' ולתקן את המידות , וליצור על ידי כך את התנאים לתחייה לאומית , שהיא ראשיתה של הגאולה משיעבוד וקודמת לה . ובעודם מתכנים פעולתם ו'מתכשרים' לה , כשהם רואים ב'אחד העם' את מורם ומאודם , לומדים את דבריו ואף משננים אותם על פה — באה התנועה הציונית , עם הופעתו של הרצל , ובסופה וסערה סחפה אותם בזרמה . בראשונה עוד ניסו לפלס להם בתנועה נתיב משלהם : לייסד אגודות ציוניות ברוחו של 'אחד העם / לפתוח ' חדרים מתוקנים / לשקוד על השכלת העם — ' ללכת אל העם' ולהעלותו , אולם המוני ישראל , שסערת התנועה העבירה אותם על מידת השלמת הדו רות עם גזירת הגלות ו'צידוק הדין' על הגורל היהודי , — מכיוון שהתעוררו לפעולות לתחיית העם , ניצתו ונתלבו בהם גם זיקי התמרדות במסורת של חיי דלות , סבל ונחיתות . ע ניין 'תיקון המידות' ו'הכשרת הלבבות' והשקידה על דרכי העם — נתמלא תוכן אחר ומגמותיו חרגו מתחומי הרוח , החינוך וההשכלה המקובלים . משמעותה של 'חריגה' זו של 'הכשרת הלבבות' נעשתה ממשית ביותר על ידי התסיסה המהפכנית הסוציאליםטית במדינה ועל ידי עלייתה של תנועת פועלים יהודית , תנועה עממית ומרדנית , שהצליחה גם היא לארגן כוחות פעילים רבים ולשפוך מרוחה על המוני עם . גם רבים מבני הדור , שהחלו ב'הכשרת הלבבות' הוחדרו מרוחה של מלחמת החופש ' ברוסיה ותיקון העולם . צעירי ישראל לאלפים נחלצו למאבק היסטורי על גאולת עם ואדם והתייצבו במערכה להילחם לשינוי סדרי עולם והצלת עמם כאחד . כך הוזז , פעמיים בתוך עשר שנים ופחות , 'מרכז הרוח' של בני הדור הצעירים , ואתו זזו גם דרכם בחיים ותחום פעילותם . המשותף ל'שלוש הדרגות' האלה הוא צביונם הציוני , שהיה היסוד בכולן . ואולם עם המהפכה הרוסית , כשלונה ותוצאותיה , עם 'משבר אוגאנדה' והפילוג בתנועה הציונית , פרש חלק ניכר של בני הדור הזה מן הציונות לגמרי , מתוך שהתייאש מאפשרות של גאולה מפורענות הגלות , בכל אופן בדורות הקרובים . מהם שהלכו 'לרעות בשדות זרים , ' ומהם שדחו את קיומן של 'התקוות הגדולות' ל'ימים הגדולים' שעתידים לבוא , ולפי שעה טרחו ב'תיקון העם' במקומות ישובו ובארצות נודו , ונתנו את לבם ונפשם 'ליום קטנות , ' ל'חיי השעה' של העם על צרותיהם ובעיותיהם המרובות . ואמנם , רבות וחמורות היו דאגותיה בעיותיה של היהדות הרוסית בשנותיה של הריאקציה הרוסית , של מלחמת העולם הראשונה ושל מהפכת 1917 ומלחמת האזרחים . שש שבע השנים אחרי כשלונה של מהפכת 1905 היו

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר