משהו יהודי אהבה, מין ופרויד עיון בכמה מציוריו המוקדמים של שאגאל

עמוד:12

, DiVn מעופפים באושר בשמי ויטבסק , מנותקים מן המציאות היומיומית , ומחוברים פיזית זה לזו . לכל אחד מבני הזוג זרוע אחת ויחידה , וגופותיהם 17 מחוברים יחדיו באופן המעלה על הדעת תינוי אהבים . הריחוף באוויר הנו לא רק אמצעי להדגיש את אהבתם העילאית , אלא אף מכיל רימוזים מיניים . "אני מצייר את עולמי כמי ששר / 1 בחלום /' כתב שאגאל בשירו סולם יעקב . אף שתיאורם של שאגאל ובלה , המרחפים בשמחה באוויר , נראה במבס ראשון נאיבי ותמים , קשה להתעלם מן החשיבות שמייחסת הפסיכואנליזה לסמלי מעוף בחלום . לתפישתו של פרויד , חלומות על מעוף יש לפרש כחלומות של ריגוש מיני כללי , כחלומות זקפה . הוא גורס כי מרבית הסמלים בחלומות הם בעלי אופי מיני , ומציע דוגמאות רבות . בהקשר זה ניתן לציין כי אריגים , דוגמת מפת השולחן בציור יום הולדת , מסמלים נשים . בספרו מספק שאגאל תיאור חי של הציור נאהבים מעל העיר , ואותו הוא מסיים במשפט : "ראיתי יותר פרטים מן הצוהר הקסן שבגג שלנו בעת שהתבוננתי כלפי מ 0 ה . " ... מה ששאגאל בצניעותו נמנע מלתאר מפורשות הוא , ככל הנראה , מראה הילד הקטן העושה את צרכיו בפינה השמאלית התחתונה , אף שבהזדמנויות אחרות הוא מספק תיאורים חיים לחוויות מעין אלה : "במיוחד אהבנו מדי ערב 'להתפנות' ליד הגדר , אם תסלחו לי על גסות הרוח ... אני גס רוח ? כלל וכלל לא . זה יכול להיות גרוע בהרבה . פשוט מאוד : לאור הירח , כשמפחיד להתרחק , אנחנו הילדים לא יכולנו להרחיק לכת , רגלינו הקטנ 1 ת סירבו להתכופף . ואכן , בבוקר המחרת אבי היה מחרף ומגדף בלי סוף . " הכללתו של הילד העושה את צרכיו חשובה הן משום שזהו בן האנוש היחיד הנראה בעיירה והן במונחי הקומפוזיציה ; גבו המתקמר מוצא הדים בגדר החיה ובעז הירוקה הקטנה שמעליו . מדוע חש שאגאל צורך לכלול זיכרון ילדות זה בתיאור האהבה העילאית ? האם זו דוגמה נוספת לאופן שבו מנגיד שאגאל מציאויות שונות : הנשגבת והיומיומית , או שמא יש כאן גם התייחסות לעוררות המינית , שחווים ילדים רבים בעת עשיית צרכיהם , התייחסות המאששת את הסימבוליקה המינית שביסוד הציור ? כאשר מתבוננים בנופי העיר הנפרשים למרגלות הזוג המעופף , אחד הפריטים המרכזיים הוא בית עם סולם המוביל לפתח בקומה השנייה . פרויד מייחס חשיבות מינית לסולמות , וסוען כי חלונות , דלתות ושערים מייצגים פתחי גוף . מה שיש לנו כאן , אם כן , הם פרטים נוספים הטוענים גם הם את הציור בסימבוליזם מיני . מובן שלא ניתן לקשור כל אחד מסמלי החלום של פרויד לפרטים דומים בציוריו של שאגאל , במיוחד משום שאין כל דרך לבדוק מה הן האסוציאציות שעלו במוחו של האמן . אחרי ככלות הכול , שאגאל הרי לא ממש חלם . בכל זאת , דומה כי קיים יסוד לכלול גם קריאה פרוידיאנית בין הפרשנויות השונות לאמנותו של שאגאל אף שהוא עצמו דחה מכל וכל קשר מעין זה : "מבחינתי , ישנתי היטב בלי פרויד . אני מודה שמעולם לא קראתי אף לא אחד מספריו , ואין לי כל כוונה לעשות זאת בעתיד . " בין שאנו מסכימים כי ניתוח פרוידיאני עשוי להועיל בקריאת ציורי האהבה של שאגאל ובין אם לאו , דומה ששאגאל אינו ביישן וחד ממד 1 בתיאורי האהבה שלו , כפי שנוטים לא אחת להציגו . ? הערות Marc Chagall , "My Own World , " in Benjamin Harshav , Marc Chagall and . 1 His Times . A Documentary Narrative ( Stanford UP , 2004 ) , p . 101 . כל הצי 0 ו 0 ים מן האוסוביוגרפיה של שאגאל לקוחים מגרסה זו - תרגום לאנגלית של המקור ה"די שלא ראה אור . לדברי הרשב , , My Life הכותרת האנגלית שניתנה לאוטוביוגרפיה של שאגאל , היא גרסה מורחבת של / 007011 . My Own World My Own Worldj הוא הקרוב ביותר לאוסוביוגרפיה המקורית של שאגאל . בתרגומים לאנגלית ולצרפתית , עומעמו , למשל , כמה מן הפרסים הארום"ם . ראו גם : מרק שאגאל , רו , " תרגום : מנשה לוין ( תל אביב : פועלים , . ( 1978 . 2 ביטוי של וירג י יניה האגארד , שחיה עם שאגאל במשך שבע שנים לאחר מותה של בלה . Virginia Haggard , My Life with Chagall : Seven Years of Plenty with the Master as Told by the Woman who Shared Them ( New York : Donald . I . Fine , 1986 ) , p . 111 My OwnWorld ! rumi ) . 3 אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 1 26 . 4 שם , עמ י . 129 . 5 שם , עמ י . 143 . 6 שם , עמ י . 144 . 7 לא כולם תמימי רעים עם הפרשנות המינית . קמינסק , 1 למשל , טוען כי לפרש ציור זה במונחים מיניים הוא בבחינת זילות חשיבותו . לדידו , הנערה היא התגלמות היופי וכוח החיות . היא מאששת את התחדשותם התמידית של החיים , ואין לה דבר וחצי דבר עם הזדווגות . לדעתו , "משב רוח חלף בחדר , הפיל את המנורה על השולחן והטיח את הבחורה הצעירה לעברו של הקשיש Aleksandr Kamensky , Chagall . . " The Russian Years 1907-1922 ( New York : Rizzoli , 1989 ) , p . 96 . . 8 במכתב לליונלו ונטורי 1 7 ' D ( Venturi ) בפברואר , 1959 אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 699 . 9 להתבוננות בעבודה זו ולדיון בה , ראו : Ziva Amishai-Maisels , "Chagall ' s Dedicated to Christ . Sources and Meanings , " Journal of Jewish Art of 21 / 22 ( 1995 / 96 ) , pp . 90-91 . See also : Susan Compton , cat . Chagall ( London : Royal Academy Arts , 1985 ) , pp . 164-65 ; Franz Meyer , Marc Chagall Life and Work ( Uew York : Abrams , 1963 ) , pp . 133-135 . לעבודה נוספת בעלת רימהים מיניים , ראו עירום בתנועה ( 191 3 ) אצל קמינסק , ' עמ י , 103 ציור המציג , ככל הנראה , מציג אישה עירומה מאוננת . . 1 0 שאגאל , , My Own World אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמי . 1 44 . 11 האגארד , לעיל הערה , 2 עמ י . 27 . 12 שם , עמ י . 112 . 1 3 שאגאל , , My Own World אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 149 . 14 עותק שני משנת 1923 מצוי באוסף מוזיאון גוגנה"ם . לפרטים ראו : Angelica Zander Rudenstine , The Guggenheim Museum Collection , Paintings . 1880-1945 , vol . I ( New York , 1976 ) , pp . 69-70 . 1 5 בלה בזיכרונותיה מספקת תיאור פיוטי מופלא של היום שבו יצר שאגאל ציור זה . ראו : Bella Chagall , First Encounter ( Hew York : Schocken Books , 1983 ) , nm KMVJ n > j : cu mi . pp . 227-228 דולקים ופרקים נבחרים מן ^ הספר הפגישה הראשונה , תרגום : יהודה יערי ( תל אביב : דביר , . ( 1947 . 16 במתווה הכנה המצוי באוסף המוזיאון לאמנות מודרנית , נין יורק , הסכין ממוקמת בתוך הפתח העגול . ראו איור ב : Rudenstine , The Guggenheim Museum Collection , p . 72 . 1 . 1 7 כך מציין גם דניאל א . שנ"דר : E . Schneider , A psychoanalytic Approach to the Painting of Marc Chagall , " College Art Journal , vol . 6 , no . 2 . winter 1946 , p . 121 . cmm . 18 מיידיש על ידי הרשב , Chagall and His Times , לעיל הערה , 1 עמ י . 538 Sigmund Freud , The Complete Introductory Lectures on Psychoanalysis , . 19 trans . and ed . James Strachey ( New York : W . W . Norton , 1 966 ) , p . 155 . . 20 שם , עמ י . 1 53 . 21 שם , עמ י . 157 , My OwnWorld HMM . 22 אצל הרשב , לעיל הערה , 1 עמ י . 109 ^ . 23 שם , עמ י . 105 . 24 פרויד , לעיל הערה , 19 עמ י . 31 7-316 . 25 שם , עמ י . 159 , 158 James Johnson Sweeney , "An Interview with Marc Chagall , " Partisan . 26 flewevv , vol . 11 , no . 1 , winter 1944 , pp . 88-93 . Rep . in : Benjamin Harshav , ed ., Marc Chagall on Art and Culture ( Stanford UP , 2003 ) , p . 87 .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר