הרהורים על הביאנלה בוונציה 2007

עמוד:7

Dmmn על הביאנלה 2007 n voos "Think with the Senses , Feel with the Mind : Art in the Present Tense " הביאנלה 52-ה בוונציה 9 תירוה : יוני 2007 נעילה : 21 בנובמבר 2007 אוצר : רוברס םנ 1 ור םך כול תערוכות הביאנלה ברחבי ונציה : 118 רחל סוקמן אין ספק כי האוצר האמריקני , רוברט סטור , יודע לבחור שמות קליטים וחכמים לתערוכות , וכך עשה גם בבחירת השם לביאנלה הנוכחית בוונציה . השם "לחשוב בחושים , לחוש במחשבות " הוא המצאה גאונית , מהסוג המאפשר לכל נושא , אמן או יצירה להיכלל במסגרתו . בחירתו של סטור זכתה לכותרות ולשבחים זמן רב בטרם פתיחת הביאנלה . קורות חייו והשתלשלות הקריירה המקצועית שלו , בכלל זה שמות של אמנים מפורסמים שעמהם עבד , התנוססו מעל דפיו של כל עיתון אפשרי . זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שאוצר אמריקני נבחר לאצור את הביאנלה בוונציה , ועניין זה כשלעצמו הוא חידוש מרענן , שהעלה את רף הציפיות לגבהים שבסופו של דבר לא הצדיקו את עצמם . 30 מדינות הציגו השנה בביתנים הלאומיים באזור הגנים של ונציה , הנקרא בפי האיטלקים הג ' ארדינ . 28 מדינות נוספות , לכל אחת ביתן לאומי משלה , השתתפו באירוע ברחבי ונציה . בנוסף היו עוד 34 פרויקטים מיוחדים הקשורים לביאנלה , וכן 26 תערוכות שאינן קשורות בה ישירות . אזור תצוגה רחב ידיים נוסף , שבו מתקיימת מדי שנתיים תערוכה בינלאומית , הוא ה " ארסנלה , " אתר שבעבר שימש לאחסון ולתחזוקה של צי האניות של ונציה . כיום זהו אזור תצוגה אלטרנטיבי , שסופח זה מכבר לטובת מה שנקרא "הביתן האיטלקי , " ובו מתקיימת תערוכת נושא בינלאומית שמארגן האוצר הנבחר . בתערוכת הנושא , ששמה כשם הביאנאלה , משתתפים השנה 100 אמנים מאיטליה ומרחבי העולם . לראות את כל התערוכות , שמציעה ונציה בקיץ זה , זו משימה בלתי אפשרית ומתסכלת . בחרתי לכתוב כאן על שלושה ביתנים לאומיים , שבהם הציגו wiVw אמניות . בביתן הישראלי מציגה יהודית סספורטס תערוכת יחיד , מיצב שהוא יותר יפני מיפני . מיד עם הכניסה לביתן מסתנוור הצופה מן השימוש ה 0 ו 0 אלי בשחור ולבן ומן הדיוק שבהצבה , המהפנטת את מהלך הראייה . סספורטס משתמשת בשפה המוכרת מראשית דרכה , שפה המשלבת רישום , ציור ואובייקטים פיסוליים , ליצירת סביבה מושלמת מבחינה ויזואלית ורגשית כאחת . השימוש בהקרנת דימוי מואר מתעתעת ומותירה את הצופה מלא תהיות לנוכח ציור רישום בשחור לבן המבוצע על גבי חומר המואר מאחור בניאון . הביתן מרשים , חובק ומכיל את הצופה . זוהי הזמנה לחוות סביבה יפנית , זרה לכאורה , אך כזו המאומצת בהצלחה יתרה על ידי סספורטס , שיצרה תחושה כי באמנות אין גבולות גיאוגרפיים . בתחילת דרכה האמנותית ניכרו ביצירתה של סספורטס סימנים של שפה שאיחדה את כישוריה בתחומי הרישום והפיסול . החומרים שעמהם עבדה היו שאובים מח" היומיום , חפצים פשוטים , נטולי הילה , בעלי משמעות , הן מבחינה אישית והן מבחינת הזיכרון הקולקטיבי הישראלי : מפות גיאוגרפיות מבר ששימשו כעזרים ללימוד גיאוגרפיה בבתי הספר , חלקי רהיטים ישנים ושבורים מעץ , טלק לבן , דבק מסוגים שונים וצלחות פלסטיק שקופות . המיצב הראשון של סספורטס , מיפוי , הוצג בשנת 1 996 בגלריה "משרד בתל אביב , " והמשיך את עיסוקה בחפצי החלל הביתי : מזרן , מיטה מתקפלת וצלחות . המיצב עסק במתח שבץ אינטימיות של שימוש מוכר לבין הניכור שבאובייקטים בלתי מזוהים : מפות ורישומים הכלואים בחפצים , והופכים בתוך כך לסימנים מרוסנים . גם בביתן הפולני מוצג מיצב יחיד של האמנית , מוניקה סוסנובסקה . סוסנובסקה הקימה מבנה פיסולי ענק ממוטות ברזל שחורים , ראשיתו ברצפה והוא מתנשא עד לתקרה , בגובה שתי קומות לפחות . חרף תחושת הכובד שהוא משדר , המבנה מנהל דיאלוג פיוטי עם האדריכלות הדקונסטרוקטיביסטית . חלק מן המבקרים לא התאפקו , והחלו לטפס על המבנה , וכך זכו לנקודות מבט מעניינות נוספות על ה " דבר " המופלא שאין כל אפשרות להכילו , אלא אם מהלכים סביבו . צדקו אלו שהעזו להיכנס לתוכו . יאן 0 אבר , הבעיה , , 2001 לוזרן , חיפושית , ראש ברבור Jan Fabre , The Problem , 2001 , mattress , jewelbeetle , swan head Courtesy Ali Dinckok Photo : Ben Sukman

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר