מורן אריה

עמוד:12

מורן אריה פרויקט הגמר שלי עוסק במניפולציה . הוא מבוסס על תחקיר חווייתי שערכתי במשך מספר חודשים , ובמהלכם התוודעתי לאנשים שמקצועם הוא חיזוי העתיד . הם מתיימרים "לומר את האמת בלבד " לגביי - כאדם , ולגבי החיים שלי - כתהליך . הפרויקט מורכב מסרט וידיאו בן שישה חלקים המתעד את המפגש עם אותם אנשים . בחלק השישי מצולמת סבתי , ללא ידיעתה , מתייחסת למפגש מסוים עם מגדת עתידות שבו הייתה נוכחת , ולתופעת חיזוי העתיד בכלל . ניתן לומר כי כל סצנה בסרט מתפקדת כאמת מסוימת . גם אם חלחל בי הספק בעת הפגישה , ספק שהתגבר או נחלש בעקבות השיחה , אמת אחת לא השתנתה : חוזי העתיד , שרלטנים או לא שרלטנים , האמינו לעצמם . לא njwn עד כמה מופרכים היו הדברים שהשמיעו , מזעזעים או מגוחכים , עבורם הם היו אמת , ובמובן מסוים - גם עטרי . ריבוי האמיתות מייצג , באופן אירוני , את ההשקפה הפילוסופית הגורסת כי אין אמת אחת , אלא פרשנויות רבות למציאות . בכל ארוד מן המפגשים הפרשנות המסוימת תפקדה כאמת על אף השוני בין האנשים ובין דבריהם . גם התיעוד של סבתי המדברת על השקפת עולמה , מתפקד כאמת . סבתי מאמינה בכוחם של אנשים לחזות את העתיד ואת הגורל של כל אחד מאתנו . גם השקפה זו היא סוג של אמת , אמת טוטאלית ובלתי ניתנת לשינוי , בדיוק כמו הדברים שנאמרו לי לגבי עצמי , גם אם לי עצמי נראה הדבר כסוג של עיוורון . עם זאת , אני מאמינה שלפרויקט ישנה משמעות רחבה יותר . כפי שנאמר בראשית הדברים , הפרויקט עוסק במניפולציה , מניפולציה שעשו אנשים עליי , ובהתאם - מניפולציה שעושה העמדה על הצופה . מלאכת העריכה שביצעתי בחומר הגלם התיעודי היא ביטוי ברור למניפולציה . עצם העובדה שבניתי את הסרט בדרך זו ולא אחרת , שבררתי דברים מסוימים מדברי האנשים שאותם הדגשתי והעליתי סתירות , מתפקדת כמניפולציה לכל דבר . עריכת הסרט יצאה מתוך הגדרת אמת מסוימת , כך שהסרט עצמו , מן הסתם , אינו אובייקטיבי . התצלומים והטקסטים נועדו להעניק לפרצופים שמאחורי הדברים נופך אישי יותר . ביקשתי לאפשר לצופים היכרות קרובה יותר עם האנשים . נתתי לצופים לראות צד "אמיתי" שלהם , וצירפתי לכל אחד מהם ביוגרפיה אישית שתתפקד כאמת בלתי ניתנת לשינוי . אך גם כאן נעשתה מניפולציה : ראשית בתצלומים . עצם נוכחותה של המצלמה מייצר טשטוש מסוים של המציאות . ברור כי האנשים היו מודעים לנוכחות המצלמה , ואצל חלקם ניתן להבחין בהחצנה מכוונת של אמירותיהם מכוח הידיעה שהם מצולמים . התיעוד , אם כן , מעצם קיומו , הפעיל את המציאות ופעל עליה . הוספת הטקסטים אפשרה לי לערוך מניפולציה ישירה על הצופה . כביטל דליתי פרטים פיקנטיים על חייהם האישיים של המשתתפים , סיפרתי לצופה אמת על חייהם , אמת כזו שאין לו כלים לערער עליה . אך הטקסטים , על כל הכתוב בהם , הנם פיקטיביים . ייתכן כי פרטים מסוימים תואמים את המציאות האישית של כל אחד מחוזי העתיד , אך , למעשה , הביוגרפיות נובעות מן הדמיון שלי . באמצעות ה"רמאות" שהפעלתי על הצופים , שכפלתי והתקתי בעצם את אותה מניפולציה שנעשתה לגביי , מניפולציה המתקיימת במקומות רבים , בתבניות חברתיות שונות ובנורמות אישיות רווחות . אלגרה ד"ן נת . 61 גרה מד אליהו . נשואה לדויד . בן 70 א 3 א לדורית , . 29 וליעקב , , 32 קוו את בקפה וחוזה את העתיד :-. c- ?;??; : " ? -:-:- מחפקדת כקוםמםיקאית בביתה . מוצאה נ אלג י ר עלתה לארץ I . rot בת 11 נישאר SiRttr ? ב"י 2 ( 1 -ויתה הפל- : ?? ~ ; - ?; " V 0 em ? :: ? זכר התגרשה . עברה לגור בעפולה . במשד כתשע שנים עבדה : " י כ ; re y ~ r -: ? : r \ -: ד— . יא ,-- rv ( tor CW - , . —נ הולדתו של ארוסתו השניים התאהבו ווו ד עזב את אריכי : : ; -י -כ "" א כש א ג-ר rrrr r : z ? ;! Krro ;• - 1 י ~~~ --- rfonr . — , » 0 tnr בדירת שנ הדרים שהושכרה עי" הוריו שלדרד . לאהר כ כ" 7 : ; ו 0 T 0 ע כ — : כשהיה בן ששה חודשים חלה במחלה : סי . ול ; - י : א כל : די — ; אי "z : ; ל" : " י . - י : ד יה אל ; י ר ; - . לעה : z r :: ? "~ " 7 , T'i rr : c ץ רבני הרב העניק לה קבלע והורה לה להתרחץ בשלן דג ם במשך שמעי ם ה לד ; יפא ^ נת ב יה : ; TinTy •• wrn z" ך י , " אהבת ח-ר , השנייה 8- ל אלגרה היא הריקוז . נשה-יי ™ בת ארבע למזה באלג י יי בחוג שכ 1 ני : ?~ s 7 s " . v ~? -א— : ; - יא ך -,--: : ל ל והפסיקה אחרי חצי שנה בשל לשיים -:בל" c עד ררל 40 ביקרה בעוד כחמישה לד ול ט ; אנלני אצ— ל— : : s : ; y ? ?? - . - - z—? : שלימדה אותה נמשר חודשים ספורים את תורת הקריאה בקפה מתפרנסת מכו כעיסוק צדד לא ; התיכון הארצי לאמנות ולמדעים ע"ש תלמה ילין , גבעתיים

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר