מבוא

עמוד:12

יוס בן יוסי , זמנו ומקומו יוסי בן יוסי - זה שמו של הפייטן שבו אנו תולים ייסוד אסכולה חדשה בשירה העברית . זו האסכולה שדבקה בתורה שבעל פה ועשתה אותה יסוד ושורש ליצירתה . שאר סגולותיה של אסכולה זו עתידים להתבאר לקמן . תולדות חייו של הפייטן מכוסות בהעלם , ותחת לספר את תולדותיו ניטל עלינו לספר את המחקר על אודותיהן . גם יוסי בן יוסי , כפייטנים שהיו לפניו , עדיין לא נהג לחתום את שמו באקרוסטיכון בשיריו , אבל שמו נמצא רשום בקצת מראשי שיריו , כגון בראש סדר העבודה שלו ליום הכיפורים 'אזכיר גבורות ' , והוא מוזכר בכתב רב סעדיה גאון ובכתבי שאר מחברים ראשונים . פרט אחד בתולדותיו נראה להיות ידוע , שהיה יתום . כך היה סבור שר " ל , שמצא ב ' פירוש מחזור אשכנזי ' כ " י על קלף כתוב : 'טפשו בני כנען דר ' יוסף היתום . ' ועל כן הוא אומר 'אשר לפי הנראה מת אביו קודם לידתו , או קודם מילתו , ולפיכך קראוהו בשם אביו ( יוסי בן יוסי ) וגם קראוהו 1 כ " י אוכספורר ; 2846 / 9 סדר עבודה ליוסי בן יוסי ; אוכספורד : 2740 / 12 סדר עבורה ליוסי בן יוסי ז " ל ; קמברידג ' : Add . 3377 סדר ליוסי בן יוסי זצ"ל , פרנקפורט : 26 סדר ןעובודה ליוסי בן יוסויו . 2 עיין לקמן , עמ ' . 14 על עסקיה של כנסת ישראל , על חשבונה עם עצמה ועם בוראה ועל ריבה עם גויי הארץ . סגר העולם על השירה העברית ונצטמצמו גבולי חזונה . כנגר החורבן והגלות והסרת הממשלה מעם ישראל נעשה בימיה של אסכולת השירה החדשה מעשה גדול של יצירה ושל חיבור כוחות הרוח , מעשה שאין תכלית לגדולתו , זה חיבור המשנה והתלמוד . חיבור סדרי הכתבים האלה , שנעשה במשך כמה דורות , הביא חידוש רב בתרבות ישראל . על ידם נערך ונקבע דרך חיי האומה והוצבו להם גדרים איתנים , ומטבע הדברים שהמעשה הזה יישב גם את דעתה של השירה העברית , שקלטה את השקפותיהם של חכמי המשנה והתלמוד ואת הכרעותיהם בענייני אמונה ואת נימוסי רוחם . ראשוני סימניהן של הדעות , שנתחדשו בעולמם של החכמים , כבר הם מצויים בספר בן םירא , ובמשך כל ימיה של יצירת המשנה והתלמוד סיגלה השירה העברית דעות החכמים והדרשנים , וקירבה עצמה אל יצירתם . השירה , שהילוכה ברגש , לא על נקלה עלה בידיה להתחבר עם תורת חז"ל , שיסודה בדעת ובהשכל . הרבה קירובים נתקרבה השירה אל תורה שבעל פה קירוב אחר קירוב , עד שספגה לתוכה את השקפותיה ותפיסותיה . ועדיין היתה בתקופת התלמוד התחברות השירה אל המדרש והתלמוד מועטת גם בכמות וגם באופן החיבור , ועיקר השירה עמדה על בסיסה הראשון . אך מעט מעט התחילו סליחות והימנונות קולטים מדברי התלמוד . ורק לאחר שנחתם התלמוד דבקה בו השירה דיבוק של קבע , והתורה שבעל פה פרנסה את השירה . בתקופה זו באה לעולם שירתו של יוסי בן יוסי .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר