יוסי בן־יוסי, זמנו ומקומו

עמוד:13

היתום ' . צונץ מפקפק בדבר זה שהיה יתום , והוא הופך את רעיונו של שד"ל ורואה בסיבתו של שד " ל מסובב , ובמסובב שלו הוא רואה סיבה , שכן הוא אומר : אפשר לא כינוהו יתום אלא משום ששמו כשם אביו . ואפשר שייקרא אדם בשם אביו גם כשאביו קיים . וכן מצאנו בימי התלמוד איש נקרא בשם אביו בחיי אביו . וגרץ אף סבור לומר בתיבה זו , שמא אין לקרותה היתום אלא היתום , והוא שם של כמה מקומות בבבל . ונקרא יוסי בן יוסי כן לרמוז על שם מקומו . אכן דעת הרכבי , כי היתום גם כאן משמעו שאין לו אב ואם . אף ראינו לקדמונים , שהוציאו את הכינוי יתום מפשוטו . בכתב יד אחד , הכולל פירוש על המחזור והוא בין ספרי אפפענהיים 1073 פאליא , דף קמד , נמצא כתוב בזה הלשון : 'תקיעות יתומיות מר ' יוסף היתום בר אביתור . ואני מצאתי כתוב מכתיבת יד החבר אברהם חזן שקבל מר ' מיכאל מאירוי והוא מאחר ואחר מאחר עד עשרה שאלו התקיעות יוסף הכהן בן גוריון עשאום
מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר