|
עמוד:12
שרידיה של '' תרבות באר שבע , " שהתגלו ונחפרו בראשית שנות החמישים , שמורים במוזיאון ישראל ובמוזיאון העב . ההתיישבות בתקופה הכלקוליתית פינתה מקומה לתרבות רועים ונוודים . הריב הנצחי בין עובדי האדמה בצפון , לבין הרועים , שעדריהם איימו לכלות את גידוליהם , דחק ברועים הנוודים להעדיף את המדבר , המיושב בדלילות , שם יכלו לרעות את צאנם באין מפריע . בשנת 1 , 800 לפסה"נ נדד אברהם אבינו עם עדריו מצפון הארץ לאורך הדרך הקדומה , "דרך במת ההר , " עד באר שבע , ומשם עד לחלוצה ולגבול מצרים ב"דרך שור" המקראית . בימי האבות היתה באר שבע עיר מחוז בררום . אברהם ויצחק חפרו בארות בסביבות באר שבע , ורבו עליהן עם אנשי גרר . להשערתם של וולי ולורנס , המריבה היתה בינם לבין בני עיר כנענית , אשר שמה היה "שבע , " ששכנה אולי בתל באר שבע , במפגש נחל באר שבע עם נחל חברון . המקרא משמר מסורת קמאית , לפיה זכה אברהם בפעם הראשונה בהכרה כאבי האומה בהיותו בבאר שבע . כאן כרת הסכם עם אחר ממושלי הארץ , מלך גרר , שהכיר בחזקתו על הבאר . כאן נטע עץ אשל וכאן בנה בנו יצחק מזבח . מסורת קדומה זו באה אולי להדגיש את קדמותה של הזכות לנחלה בארץ ישראל . לאחר כיבוש הארץ , נכללה באר שבע בנחלת שבט שמעון . רוב תושבי האזור היו נוודים למחצה , שעברו בהדרגה להתיישבות קבע , שראשיתה בתקופת הברונזה , בסביבות שנת 1 , 300 לפסה"נ . היתה זו התיישבות חקלאית באופיה , עם ישובי פרזות שהשתרעו על שטחים נרחבים . אחד הישובים החשובים שבהם היה בתל באר שבע . מאוחר יותר , בתקופת השופטים , בוצר הישוב , ושימש מרכז מינהלי . שמואל הנביא מינה את שני בניו כשופטים בבאר שבע . בתקופת המלוכה 1 , 000 ) לפסה"נ , ( הוקמה באר שבע מחרש על התל , ושימשה בירה אזורית . בתקופת דוד המלך ולאחריה , נעשה מאמץ ממלכתי ליישוב הנגב כדי להרחיב את גבולות ממלכת יהודה ולטפח את המסחר הבינלאומי , שאורחותיו חצו את הנגב . באר שבע נבנתה בתקופה זו בצורה מתוכננת ובוצרה היטב בחומה אדירה . היא כללה בנייני ציבור רבים , כיאה לעיר ראשה . בסביבותיה היו "בנותיה" של העיר המוזכרות במקורות , מעין כפרים מפורזים , חוות או "חצרות" שבהן גרה אוכלוסיית עובדי אדמה שנהנתה מהגנת העיר ומשרותיה . שרידים מימי מלכי יהודה נמצאו בקרבת הנחל , בסביבות " באר אברהם" של ימינו . לאחר גלות בבל חזרו היהודים לבאר שבע . בתקופת בית שני עבר מרכז הישוב לאזור העיר החדשה של ימינו , ועל התל נותרה מצורה צבאית בלבד . העיר היתה פרתה ומיושבת בדלילות . היא שכנה בצומת דרכי מסחר ראשיות , ושימשה מרכז לשיירות שעברו מדרום ערב לנמל עזה ולמצרים . תחת השלטון הרומי והביזאנטי 632-100 ) לסה"נ ) שימשה באר שבע מרכז מבוצר " ) לימס ( " בקו ההגנה נגד נוודי המדבר . התושבים היו נבטים שהתנצרו , או יוונים סורים נוצרים . נבנו בה כנסיות אחדות , מהן שנקראו על שמו של אברהם אבינו . הן עוטרו בעמודים ולוחות שיש
|
|