מבוא

מתוך:  > על טבע היקום > מבוא

עמוד:13

חתם . אין הדת מסבירה לדעתו מאומה ואינה מועילה במאומה לאדם , ונהפוך הוא : היא מפילה אימתה על הבריות והופכתם ליצורים משועבדים ואומללים בחייהם . שיא התכלית בחיי אדם הוא התענוג , כאמור . אך אין זה אותו תענוג גשמי גס , כפי שהבינו אותו ההמתים , ואף לא אותו תענוג גופני של אסכולת אריס טיפוס , כי אם בריאות הגוף ושלוות הנפש , וכדי להשיגן עלינו לסלק את גורמי המחלות והכאב הגופני , וגם את הדאגה והפחד הפוגעים בנפשי . תורתו של אפיקורוס התפשטה במהירות רבה ביוץ , ובמשך הזמן חדרה על נקלה גם לרומא ועשתה לה נפשות בחוגי המשכילים . כמו משנת הסטואה משכה אף היא את הלבבות ברוח המעשית והגישה האינדיבידואליסטית והקוסמופוליטית שבה . תפיסת העולם המאטריאליסטית הבהירה דיברה ללב הרומאי הנאור , שהדת והפולחן חדלו מלספק את רוחו ומלפתור בעיותיו וספיקותיו . לפי עדותו של קי ^ ןרו ועל סמך התגליות בהרקולאנום ( במאה הי'ח ) ידוע לנו , שמספר תלמידי אפיקורוס ברומא היה לא מעט . כדאי להזכיר את המצוינים שבחם : טיטוס פומפוניוס אטיקוס , טיטוס אלבוציוס , קאיוס וליאוס , לוקיוס מאנליוס טורקוואטוס , קאייס קאטייס וטרבאציוס . מכתבי קיקרו ידוע לנו , שאחד אמאפיניוס כתב ספר הכולל את הרצאת משנתו של אפיקורוס , ולפי פורפירי 1 ן ( מפרשו של ה 1 ראציום ) וקווינטיליאנוס כתב קאיוס קאטיוס ארבעה ספרים על טבע הנמצאות והאושר העליון . מכל אלה נשתמרו כתבי דיאוגנס לארטיוס ( רי במפתח ) וכמה פיסקאות אצל קיקרו ופלוטארכוס . יצירתו של לוקרציוס היא אפוא מקור ראשי לידיעת תורתו של אפיקורוס . ומחר הדבר , שבני-זמנו של לוקרציוס שקראו את ספרו רדעו את תוכנו אינם רואים אותו בדרך-כלל כפילוסוף המייצג ברומא את אפיקורוס רבר . אף קלקרו שקרא את 'טבע היקום' ( לפי עדותו של היירונימוס : 'תיקן ושכלל' את ספרו , ( במכתבו לקווינטוס אחיו , אינו מדבר על לוקרציוס האפיקוראי אלא על לוקרציוס המשורר וסגולות כשרונו . אפשר שבזמנו לא ראו בזה עיקר חשיבותו של ליקרציוס , הואיל ותורתו של אפיקורוס היתה ידועה להם ממקום אחר . ואפשר שהתבודדותו של לוקרציוס גרמה לכך . מבין כל ידידיו מזכיר המשורר רק את ממיוס שלשמו הקדיש את הספר , ול ^ ומיוס זה לא התייחסו מיודעיו באהדה ( כידוע לנו ממקומות אחרים . ( אם ניתן אמון בדברי היירונימוס , ייתכן שקיקרו ערך את כתב-ידו של לוקרציוס המנוח , שמצא חן בעיניו , כעדות עצמו . למה אפוא התעלם הפילוסוף האקלקטיקן מלוקרציוס בפומבי ? השנא אותו כתלמידו של אפיקורוס ! אך קיקרו לא התייחס לבית-מדרשו של אפיקורוס בשנאה . הוא התנגד למשנתו , 6 מהות התטנוג בחסיסתו של אפיקורו 6 מובאת להלן ( קטע מתוך איגרתו למנויקס , דיאוגנס לארטיוק י . ( 129 ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר