|
עמוד:12
החכמים והוגי הדעות אינם טורחים עוד לפתור את רזי הטבע גרידא , אינם דורשים עוד במופלא של עולם לשמו' דוגמת ראשוני הפילוסופים ביוון . מעתה עמלים הם למצוא השקפה פילוסופית אחידה , העשרה לשלב ולפתור את בעיית המאקרוקוסמוס עם בעיות המיקרוקוסמוס כאחד , כלומר ליצור שיטה פילוסופית המבוססת על תפיסת-עולם מובנת והגיונית , שתשמש יסוד ליחסים שבין אדם לחברו ושבין אדם לבריאה , לטבע ולחיים . הוגים אלה ינקו מן האסכולות הפילוסופיות היווניות שקדמום ונחלקו לפיהן , כגון : האקאדמיה , בית * מדרשו הפילוסופי של אפלטץ ;* הפריפא ^ טיקים - תלמידיו של ארימטו ; של האסכולה האפיקוךאית , בית מדרשו זינון - הסטואה ; הס ^ פטיקים עם פיתן וטימ 1 ן בראשם , ועוד . שתי שיטות פילוסופיה במיוחד העמידו תלמידים הרבה : תורת הסטואה ומשנתו של אפיקורוס . כמה תכונות אופייניות היו משותפות לשתיהן : רוח הפילוסופיה המעשית הקשורה בחיי יום-יומ ותורת מוסר הדואגת לאושרו של הפרט . ברם , עקתנותיהן ותפימת-עולמן היו שונים זה מזה בתכלית : הסט 1 איקנים ביססו ופיתחו את הקוסמולוגיה שלהם על פי התפיסה ההיראקליטית , שיסוד האש הוא מרכז הכול וראשית הכול , האמינו בכוח יוצר ובהשגחה עליונה , ואילו תלמידיו של אפיקורוס התבססו על תורתם של לווקיפוס ודימוקריט 1 ס ויצרו שיטה מאטריאליסטית מובהקה . בית-מדרשו של זינון איש קיטיון הטיף לשלימות המוסרית ולצדקה , שהן , לפי דעתו , שיא אושרו של האדם , החייב למגור על עצמו מפני השפעת החיים על שמחותיהם וצרותיהם כאחת , ואילו תלמידי אפיקורוס ראו את שיא האושר בתענוג הרוחני שעל האדם לטפחו בטוב טעם ובתבונה רבה . אפיקורוס , כאמור , לקח מדימ 1 קריט 1 ס את השיטה האטומיסטית , כלומר אף הוא ראה בכ 1 ללות הבריאה את תנועת האטומים הנצחית , אך הוא הוסיף לתורת רבו את רעיון ה'סטייה / כלומר , שאין האטומים מתנועעים אך ורק במסלולם הישר מכוח כובדם העצמי , אלא הם נתונים לסטיות קלות שבקלות שאין סיבתן מבוארת . רעיון הסטייה , שאת מהותו ותפקידו לא תפשו מתנגדיו המלעיגים עליו , מסביר בשיטה האטומיסטית את הפגישות , הדחיפות , ואת צירופי התרכובות שמהם מתהווים כל הנמצאות בעולם . ולא זו בלבד , אלא שבעזרת רעיון מסתורי זה יכול היה אפיקורוס לדחות את עקרון הגורליות האופייני למשנת דימ 1 קריט ^ ס ולהכניס את יסוד הרצון בתורת המוסר שלוי . בתםיסת-עולמו המאטריאליסטית של אפיקורוס אץ מקום לאלים ולהשג 4 ראה מילון השמות , המ 0 ניר בקיצור נמרץ את יסודות הפילוסופיה של כל אסכולה » 6-ל י שמח או » ל-םי שם מייסדה . 5 ר' בנספח את ביקורתו של קיקרו על משנתו של אפיקורוס .
|
|