מבוא

עמוד:10

העלה מישהו על דעתו , שתורת המלאכותיות של מאלארמה או זו של ואלרי על הכללים הגיאומטריים והמאתימאטיים שורשן נעוץ במאה הי"ז י ברם , גם בחברה עצמה חלים בינתיים שינויים מסוימים . החברה הופכת להיות מודרנית , מתהדרת , בורגנית . בשנת 1639 נוצרת האקדמיה הצרפתית , והקארדינאל sr norrt מעדיף לעשות למען ייסודה ולפרוש חסותו עליה מלעמוד מנגד . האקדמיה היא פוריסטית , ואם אפשר לומר ו םיםטימאטית . מאלהרב מגיע לידי שלימות גיאומטרית ביצירתו : הוא מעמיד כללים טכניים ומבליט את הצורך ליצור לפי חוקי הגיאומטריה , ק 1 רניי מצליח לשכלל יצירותיו שכלול גמור . פאריס פותחת שערי טרקליניה לאומנים ; מדינאים ואנשי ספרות מצטרפים אליהם לאחר מכן . סגנון החברה המנומסת מתעדן והולך ! מולייר עתיד לשאוב משיחם המליצי של בני החברה הגבוהה חומר ל'מתפנקות הנלעגות' שלו . שיא האידיאלים הרוחניים של צרפת בשעה זו , בסימן ההגות הצרופה , הוא דיקארט . השכל זוכה למעמד עליון על פני כל הנעשה : עליו להיות השופט המכריע בכול , לשבט או לחסד . הרגשות מן הדין שישתעבדו לו , שייכנעו לפניו , כמוכח ב'חבור על דבר הרגשות' לדיקארט . רוח האדם מוצאת כל חפצה בחיפוש מתמיד ועקבי אחרי ה'אמת . ' ואולם גולת הכותרת של חקירות דיקארט עתידה להיות בלא ספק היהרצאה על דבר המיתודה' שלו . דיקארט מסווג כאן את כל האפשרויות , המביאות את האדם לידי טעות בחקירותיו , ומונה את ארבעת הכללים האוניברסאליים העשויים להצילו מכישלון : [ א ] לא להסכים לכל דבר שלא הוכחה אמיתותו ; [ ב ] לחלק את כל הספקות המתעוררים תוך כדי עיון לחלקים חלקים , כל כמה שאפשר , למען הקל על בירורם % [ ג ] לעבור תמיד בעיון מן הפשוט אל המורכב ; [ ד ] לכלול בעיון את כל צדי הבעיות לפרטי פרטיהן , מבלי להשמיט דבר . כדי להוכיח את אמיתות שיטתו זו , מנסח דיקארט את מימרתו המפורסמת : ' אני חושב — הרי שאני מצוי . ' כלומר . יכול אני אמנם לפקפק בכול , אך אי אני יכול לפקפק בכך , שאני לכל הפחות , אני המפקפק , ישות מהרהרת אני . מגמתה הסופית של המחשבה הרי היא תמיד האמת . בספרות , וכן בפילוסופיה , אין אדם הוגה אלא כדי להגיע אל האמת . ואילו דיקארט מבקש את האמת שהיא מעבר לכל ספק וממעל לו : . Cogito ergo sum מכאן מגיע דיקארט אל ההכרה במציאות האלוהים ; אל תפיסת שלימות

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר