|
עמוד:9
פתח דבר למהדורה האנגלית במהלך עשרים השנים האחרונות עמדה ההיסטוריוגרפיה היהודית המודרנית על היבטיה השונים - נסיבות הולדתה , הפצתה , השפעתה ומשמעותה - בלב עיסוקי המחקרי . אוסף המסות הנוכחי מביא בכפיפה אחת רבים ממחקרי הראשוניים , אשר נועדו לבחון את רעיונותי ולסלול את הדרך לעבודה בשלה וסינתטית . כמה מהמטות , דוגמת אלה העוסקות בנחמן קרוכמל ומוריץ שטיינשניידר , הושמטו בשל היותן טכניות מדי אפילו במונחיו של כרך זה . לדאבוני , בחירתי כנגיד הסמינר היהודי התיאולוגי ( בית המדרש לרבנים ) בשנת 1986 מנעה את הגעתי לשלב של סינתזה מקיפה . וכך , תחושה של שמחה מהולה בעצב מלווה אותי בקבצי כאן , לתוך כרך אחד , את אשר הספקתי להשלים . במהלך עבודת המחקר שלי זכיתי לעזרה מגורמים רבים . במהלך שנת הלימודים 1980-81 נהניתי ממלגה לשנה מטעם n National Endowment for the . Humanities כמו כן נהניתי כמה פעמים ממלגות שניתנו לי על ידי Memorials . Foundation for Jewish Culture אני אסיר תודה במיוחד לעובדי הארכיונים שבהם שקדתי על גילוים ופענוחם של הניירות והמסמכים הקשורים לתנועת המדע ( Wissenschaft ) אשר לא פורסמו : ספריית הסמינר היהודי התיאולוגי , מכון ליאו בק בניו יורק , בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים , הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי בירושלים , וה Deutsches Zentralarchiv במרםבורג . הארכיונאים בכל המקומות הללו הקלו עלי את החיפוש , תוך גילוי מיומנות , הבנה ועניין . במהלך שנים ארוכות אלה של מחקר סיפק לי הסמינר לא רק אפשרויות ליטול פסק זמן , אלא גם - ואף חשוב מכך - קהילה של חוקרים שגילו עניין בפרויקט שלי . אני מודע למידה שבה מקום עבודתו של חוקר מטביע את חותמו על תוכניתו המחקרית . לו בחרתי לעשות את הקריירה האקדמית שלי באוניברסיטה אמריקאית , סביר להניח כי אז היה מחקרי ממשיך להתמקד בהיסטוריה החיצונית של ההוויה היהודית . המסגרת של הסמינר עודדה וליבתה את לכתי שבי אחר המעבר לחשיבה היסטורית ביהדות המודרנית . אופיו של אותו מעבר , ובכלל זה עמידתו על הזכות לחקירה חופשית והשפעתו על ההבנה היהודית העצמית , הוא במידה רבה חלק בלתי נפרד של תולדות הסמינר עצמו . הסמינר , שהיה מחויב להסמכת רבנים החדורים מודעות היסטורית ונאמנות הלכתית , שימש מראשיתו כאחד הצינורות העיקריים להעברת מחקר יהודי
|
|