פתח דבר

עמוד:11

מייצג גישה חלופית לזו של הרמב " ם , הוא ביקש למוטט את הבניין השכלתני של הרמב " ם מפנים , אבל כדי לעשות זאת הוא עצמו נאלץ לפעול בתוך אותו בניין . בכך הוא נהפך בעל כורחו לחלק מתולדות הפילוסופיה הרמב " מית . הלא גם האנטי רמב " מיות היא חלק בלתי נפרד מן ההיסטוריה המפוארת והמרתקת של הרמב " מיות . ובכן , גם אם נסכים בכל לב עם ביקורתו של קרשקש על הפילוסופיה הרמב " מית , לא יהיה בכך כדי לחייב אותנו להודות שספר אור ה ' חשוב מ ' מורה הנבוכים . ' ועוד , קרשקש לא היה רק מבקרו של הרמב " ם אלא גם מבקרו של אריסטו . ביקורתו המבריקה - והנכונה לכל הדעות - על הפיזיקה האריסטוטלית תרמה לשחרור המדע החדש מן הדוגמות האריסטוטליות המיושנות , ויש לה מקום מכובד בתולדות המדע . האם בגינה ירצה מישהו לטעון שקרשקש היה גם פילוסוף חשוב יותר מאריסטו ? עם זאת , בקרב חוקרי הפילוסופיה קרשקש מוערך ביותר . ספרו המונומנטלי של צבי וולפסון על קרשקש , 'ביקורת קרשקש על אריסטו ' , ( 1929 ) הציג את קרשקש כפילוסוף שהטרים את "תפישתנו החדשה של היקום " ( ביקורת קרשקש על אריסטו , עמ י . ( 115 אפשר אף למצוא בקרב החוקרים הערכות דומות במידה זו או אחרת להערכתו של פלח . מאיר וקסמן , למשל , כותב בספרו 'הפילוסופיה של קרשקש ' ( 1920 ) כי קרשקש "משיג את הרמב " ם בעומק ובעוצמה של ניתוחו " ( הפילוסופיה של קרשקש , עמ ' . ( 25 שמחה בונם אורבאך , בספרו 'עמודי המחשבה הישראלית ' , ( 1961 ) הקדיש כרך שלם לקרשקש ופסק כי "רבי חסדאי קרשקש הוא הפרי הבשל ביותר של תנועת המחשבה העברית בימי הביניים ... משנתו הפילוסופית ... היא הביטוי המקורי ביותר של ההגות הישראלית ... מפעלו ... הוא הגילוי רב הפאר של הפילוסופיה הישראלית , העולה לאין ערוך במקוריותו ובפוריותו על אלו של קודמיו " ( עמודי המחשבה הישראלית ג , עמ ' , ( 12 ^ 9 כמו כן , אליעזר שביד , בדברי המבוא שלו למהדורת הצילום של דפוס פרארה לספר אור ה ' , ( 1971 ) השווה את קרשקש לרמב " ם : "היה הרב חסדאי קרשקש פילוסוף מקורי בעל שיעור קומה גדול מאוד . מן הבחינה הזאת לא נפל מן הרמב " ם , ואולי גם עלה עליו מבחינת ההעזה לבקר ולחדש בתחום הפיזיקה ובתחום התאולוגיה " ( דברי מבוא , עמ ' . ( 3 יתר על כן , לא אכחד שהיה לי יותר מקורטוב של נחת רוח מן הטענה מרחיקת הלכת של פלח , כי קרשקש הוא פילוסוף חשוב מן הרמב " ם . מאז , 1963 כשהייתי סטודנט מחו"ל ושמעתי את הרצאותיו של פרופ' שלמה פינס ז " ל על תולדות הפילוסופיה היהודית באוניברסיטה העברית בירושלים , נשביתי בקסמו המיוחד

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר