|
עמוד:13
זרעי תמורה היישוב היהודי בחבל הארץ המכונה סוריה הוא עתיק יומין , אולי העתיק ביותר בעולם . שורשי היישוב היהודי בגלות הסמוכה ביותר לארץ ישראל נעוצים בימי קדם ונראה כי יישוב זה התקיים ברציפות עד עתה . במרוצת הדורות ידע יישוב זה עליות וירידות במספר תושביו ובאופי פריסתו ברחבי האזור . הגעתן של משפחות אחדות מגולי מפרד לסוריה והשתקעותן בקהילות היהודיות בה הביאו לשגשוגן הרוחני והכלכלי של קהילות אלו . השגשוג המשיך במהלך כל המאה ה 16 עת נכנסה סוריה , כשאר אזורי האגן המזרחי של הים התיכון , תחת השלטון העות ' מאני ' . שאלת החלוקה לתקופות של ההיסטוריה האנושית היא עניין מובנה במדע ההיסטוריה . החלוקה שעדיין מקובלת במחקר ההיסטורי , רואה באירופה את המרכז ואת הציר המשמש כנקודת המוצא לדיון בשאלת הפריודיזציה בתולדות האנושות . אף שברור כי חלוקה זו מתאימה בעיקר לדיון בהתפתחותה של אירופה , השתרש הנוהג להשתמש במונחי הפריוריזציה האירופיים הראשיים - העת העתיקה , ימי הביניים והתקופה המודרנית ותקופות המשנה הנגזרות מהן - גם לדיון בתולדותיהן של יבשות ותרבויות אחרות . אף מקורו של המונח 'המזרח התיכון ' - בנקודת מבט אירופית . הדיון בשאלת החלוקה לתקופות בתולדות 'המזרח התיכון ' והעמים היושבים בו , שלא על פי החלוקה האירופית , מצוי בעיצומו . חלוקה מעניינת הציע אלברט חוראני בספרו המקיף העוסק בהיסטוריה החברתית והתרבותית של העמים הערבים . 'התקופה העות'מאנית' על תולדות היהודים בסוריה עד לעת החדשה ראו למשל : ב"צ לוריא , היהודים בסוריה בימי שיבת ציון , המשנה והתלמוד , ירושלים תשי"ז ; ר ' וילק , יהודי סוריה הסלווקית , חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה , אוניברסיטת תל אביב , תשמ " ז ; ל' רוט גרסון , יהודי סוריה בראי הכתובות היווניות , ירושלים ; 2000 מ' פרנקל , קהילת יהודי חלב על פי כתבי הגניזה , עבודת גמר לתואר מוסמך , האוניברסיטה העברית בירושלים ; 1990 א ' אשתור ( שטראוס , ( תולדות היהודים במצרים וסוריה תחת שלטון הממלוכים , א-ג , ירושלים תש"ד-תש"ל ; ש' רוזאניס , דברי ימי ישראל בתוגרמה , א-ה ( חלקים ב-ה הופיעו תחת השם קורות היהודים בתורקיה וארצות הקדם , ( סופיה תרצ'יד-תרצ '' ח ; יי הראל , 'מחלוקת והסכמה - ספרדים ומוסתערבים בחלב , ' בתוך י' דישון וש' רפאל ( עורכים , ( לאדינאר - קובץ מחקרים בספרות , במוסיקה ובהיסטוריה של דוברי הלאדינו , תל אביב תשנ"ח , עמ' . 138-119 ראו דבריו של ב' לואיס , היהודים בעולם האסלאם , ירושלים , 1996 עמ' . 99 מבוא
|
|