זמנמרחב ביצירות ס. יזהר ויהודה עמיחי: שני מודלים קוגניטיביים בספרות הישראלית המוקדמת

עמוד:385

מרבית הגיבורים , החל באפרים מ'אפרים חוזר לאספסת' ועד למגיני חולדה ( ערב פינויה בפרעות קיץ ( 1929 בנובלה 'בחורשה אשר בגבעה' , ( 1946 ) היו גברים בגיל העמידה , יגעים משנים של עמל מפרך , ובמקרים מסוימים ( כגון זה של יהודה מ ' מםע אל גדות הערב ( 1941 , ' גם רצוצים וחולים ( סיפור ה'מםע' נפתח במעין התקף לב זוטא של הגיבור . ( איש מהם לא נולד בארץ ישראל . כולם הגיעו מפולין או מאוקראינה בראשית שנות העשרים - כחלוצי העלייה השלישית - וזכרו את ימי האקסטזה של 'אל יבנה הגלילה ' וסלילת כביש טבריה-צמח כפרשה שחלפה זה כבר ופינתה מקום ל'התברגנות' במסגרת התנועה החלוצית ולשקיעה בצדקנות ובשגרה . נמצאו ביניהם גם כמה נערים צעירים יותר , כגון אבנר מ'משעולים בשדות' ( 1939 ) או שלמה זילברשטיין מ'בחורשה אשר בגבעה , ' שמצאו חסות בצלם של הגברים המבוגרים וכבדי הגוף שעמדו במרכזי הסיפורים ; אלא שבתודעתם של נערים אלה נעדרה לחלוטין התודעה הדורית הקבוצתית . הם פירשו את ההצטרפות ל'שיירה ' או לקבוצה החלוצית בהצטרפות לקבוצת החלוצים הוותיקים : חופרי הבארות ( ב'בפאתי נגב , ( 1945 , ' המגינים , אנשי השדה והעמל ( כגון זלמן ב'משעולים בשדות . (' התפנית : ערב מלחמת העצמאות יזהר היטה את מוקד התבוננותו כמספר לעבר בני הדור הצעיר יותר רק בשנת , 1947 כשהחל לכתוב סיפור על אודות ה ' פעולה ' האנטי בריטית של פלוגת הפלמ " ח שפוצצה ביוני 1946 את גשר אכזיב שבגליל המערבי . בפעולה זו נהרגו 14 מחברי הפלוגה , ובהם בן דודו ויקיר רעיו של יזהר , יחיעם וייץ . באורח מאלף הסיפור לא הושלם מעולם ( נותר ממנו בדפוס רק הקטע שפורסם תחת הכותרת 'בטרם יציאה . ( 1948 , ' המחבר , שלא היה חבר בפלמ"ח ואף לא מעריץ של 'רוח' הפלמ"ח , התקשה כנראה ביצירת בדיון מפורט המבוסם על הווי כמעט בלתי מוכר לו . נוח היה לו לאין ערוך יותר לתאר את המציאות של חולדה המתגוננת בשנת 1929 ( בעת שהוא היה ילד בן 13 בלבד , ( של ה ' הגנה ' וההתנגשויות בימי המרד הערבי של 1939-1936 ( ב'לילה בלי יריות , ' ( 1939 או את הווי חופרי הבארות בנגב . לאמתו של דבר רק מלחמת העצמאות , על חודשי המאבק הנואש במחציתה הראשונה ( עד לשתי ה'הפוגות ( ' ועל הטעם הרע שהותיר הניצחון בה במחציתה השנייה ( גירוש האוכלוסייה הערבית העירונית והכפרית , ( היא שהיטתה סופית את מוקד ההתעניינות של המספר אל הדור הצעיר נשהיה ברובו צעיר ממנו בהרבה . ( אלא שבשלב זה כבר הונחו יסודות ספרות ה ' צבר ' על ידי משוררים ומספרים צעירים מיזהר ושונים ממנו בדרכם האמנותית ובזיקותיהם האידאולוגיות , כגון חברי קבוצת 'ילקוט הרעים' והנלווים אליהם . יגאל מוםנזון ( אגב , הוא היה צעיר מיזהר בשנה אחת בלבד ) עיצב את רגישויותיהם של הצעירים הללו

אוניברסיטת תל אביב

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר