|
עמוד:161
ללמוד בתנאי פנימייה בבתי-ספר מבוססים בערים הגדולות , משמשות מטרה דומה . זו דרכה של אליטה , שהיא קובעת את המדיניות שלה ושל המנגנונים המדינתיים בהם היא שולטת כשהיא מונחית על-ידי שיקולים תועלתניים משלה . מדיניות ההקבצות פגעה במזרחים - אך זה בוודאי לא היה השיקול המנחה של מקבלי ההחלטות . רבים נוטים לראות בניתוחים מן הסוג שנעשה במאמר זה הצבעה על קיומה של קונספירציה , ובמקרה זה , קשר של אשכנזים נגד מזרחים . ולא היא : תפיסת של קונספירציה מצמצמת מכלול של מדיניות לכדי פעולה מתואמת של מספר אישים או של קבוצה , המונעים על-ידי רצון להרע לאחרים . הפועל היוצא של ניתוח קונספירטיבי הוא שעל מנת לשנות את המדיניות , די בסילוקם של קושרי הקשר . ואילו כאן ראינו שמדובר במדיניות שאמנם היו לה מובילים , אך היא נשענה על תמיכה גלוייה של מאות ואולי אלפי מחנכים ומחנכות , שראו בה פתרון הולם למצוקת המפגש שלהם עם ילדי היהודים שהגיעו מארצות ערב , ועל דעה קדומה תרבותית שהלכה והשתרשה בקרב ציבור הוותיקים , בדבר קיומם של הבדלי איכות בין ילדיהם-הם ובין ילדי השכונות ועיירות הפיתוח . המדיניות החדשה אף זכתה לתמיכתם הפעילה של אלה אשר דאגו דאגה כנה לגורלם של ה"חלשים , " אך לא הבחינו בעוצמה מספקת כי ההפרדה של תלמידים להקבצות , גם אם יש בה עקרונית כדי לסייע , בהינתן המשאבים , לתלמידי ההקבצה הנמוכה , נוטה לפתח דינמיקה חברתית משל עצמה , המקבעת את התיוגים ושומטת את השטיח מתחת לכל נסיון להעלות את כולם להקבצה הגבוהה . את ההפרדה להקבצות ראוי להציב גם על הרקע הכללי יותר של התערערות המבנה הקהילתי וההנהגה הקהילתית בקרב יהודי ערב , בהם עסקנו במאמר הראשון בספר זה . סימון , כזכור , ביקש לווסת ולכוון את השאיפות של תלמידי ההקבצות הגבוהות בעיירות הפיתוח כך שהם יצליחו "לעלות עליה פרטית , " דהיינו , להתקדם באופן אישי , " ולהתבולל בתוך היישוב ש'הגיע . "' צריך לבדוק בנפרד באיזו מידה הצליחה יומרה זו לעצב שכבה מזרחית "ראוייה" ומתבוללת ; אך אין ספק כי הדגש החדש על הישגיות אישית , שסופה היכללות בקטיגוריה
|
|