|
עמוד:152
רק במשטר זה ... חינוך אשר רוצה להחלץ ככל האפשר מן הלחץ הזה - של הבה תן לי את כל החניכים ממויינים ומתועדים ובחונים , אם אפשר להגיד כך , ומסווגים , בכדי שאדע אח"כ איפה לשים כל אחד , שחלילה לא יתערבבו . צריך להחלץ מן הלחץ הזה וצריך לשים את הדגש על פיתוח האישיות באשר היא , ועל פיתוח התא החברתי באשר הוא . והרביזיה הגואלת החדשה מתעלמת הן מזה והן מזה" ( שם = שם . ( סגל אף ציטט מחקרים שנערכו בחוי'ל אשר הוכיחו , כדבריו , כי " תחילה שמו את החלשים בזרם החלש משום שהם חלשים , ובצאתם מן הזרם החלש הם נעשו יותר חלשים . " הוא הסיק מכך כי "ההקבצה , ההומוגניות , נעשתה אחראית לפער אינטלקטואלי גדל , גם שכלי וגם השכלתי" ( שם . ( 17 : יהודה מסינגר , איש קיבוץ , קבל נגד הנטייה המריטוקראטית של יוזמי ההקבצות , דהיינו , הנטייה להעמיד בראש הסולם החברתי את בעלי ההישגים הלימודיים : "שומעים אנו בזמן האחרון יותר ויותר נימה של זלזול כ'שוויונות' בתחום החינוך וראוי העניין לדיון יסודי ... בנינו שמו כבר את הציונות במרכאות . המפי מוריהם ומנהיגיהם ילמדו שגם לשוויון ראויות המדכאות ? ולמה חותרים אלה נגד 'שוויוניות' בתחום הרוח ? לשלטון האינטליגנציה ? האם כל מאבקם הממושך של דורות לביטול זכויות יתר עשוי להשיג בסופו של דבר רק החלפת סוג אחד בשני ? במקום בעלי רכוש , צבע עור לבן או תעודת לידה מסויימת יבואו אלה המסוגלים לעמוד במבחנים ולהשיג הישגים לימודיים ? אינני בטוח ששליטתם תנעם יותר " ... ( ישיבת ועד החינוך , , 15 . 6 . 64 ג"ה , גל , 1409 / עמ' . ( 26 יוסף שפירא , העולה מארצות-הברית , העמיד במרכז דבריו את הנטייה המדאיגה , לדבריו , של האשכנזים להתבדלות עדתית . ההקבצה , כך משתמע מטיעוניו , איננה אלא מסגרת שתאפשר להורים האשכנזים לשמור על הפרדה בין בניהם ובנותיהם ובין הבנים והבנות של המזרחים . הוא סיפר על שכונה שבשמה לא נקב , שהיתה ככל הנראה שכונה קואופרטיבית של "אנשים שיש להם קשרים חזקים מאוד , " כדבריו , לתנועת העבודה , שתושביה התנגדו לפירוק הקואופרטיב מפחד שמא חברי הקואופרטיב , מרגע שיעמדו ברשות עצמם , ימכרו את דירותיהם למזרחים . "אם כל אחד יהיה חופשי למכור את דירתו , עלול הוא
|
|