|
עמוד:133
בדבר יכולתם האינטלקטואלית הנמוכה , כביכול , של הערבים , ובכללם יהודי ארצות ערב . שמות ספריו של פרנקנשטיין מלמדים על תכניהם י שחרור החשיבה מכבליה ; שיקום האינטליגנציה של מתבגרים טעוני טיפוח , ( 1972 ) או הם חושבים מחדש : פרקים בתורה ההוראה המשקמת . ( 1981 ) מאמריו של פרנקנשטיין הוכרזו באותן שנים כקריאת חובה , לא רק לסטודנטים אלא אף למקבלי החלטות במשרד החינוך ( ר' להלן . ( 1954-ב הקים משרד החינוך , בשיתוף עם האוניברסיטה העברית , את בית-הספר האוניברסיטאי לחינוך הראשון בישראל , והמרצים בבית-ספר זה השתתפו באופן פעיל בגיבוש מדיניות החינוך ביישובי העולים , ובעיקר בפיתוח התפיסה לפיה התלמידים המזרחים זקוקים ל"טיפוח . " המדיניות שהבדילה "תלמידים טעוני טיפוח" מתלמידים רגילים , דהיינו , הוותיקים , שעוצבה בשנות 60-ה הראשונות , נולדה מתוך שיתוף פעולה הדוק בין אנשי בית-הספר לחינוך באוניברסיטה העברית ובין משרד החינוך . עד היום פועל במסגרת בית-ספר זה "המכון לחקר הטיפוח בחינוך , " היוזם , מיישם ומבקר תכניות לימודיות המיועדות לילדים המסווגים כ"טעוני טיפוח . " מושג-מה על הדעה שרווחה באותן שנים לגבי יכולתם הלימודית של "טעוני הטיפוח" - תלמידים אשר , לפי ההגדרה הרשמית שנהגה עד , 1994 הם בנים לאב ממוצא אסיה או אפריקה , שהשכלתו נמוכה והעומד בראש משפחה מרובת ילדים ( ר' אלגרבלי , ' 1974 משרד החינוך , , ( 1994 ניתן לקבל מדף הנחיה שהפיק משרד החינוך בשנת 1964 עבור מורות בכיתות א' בבתי-ספר שהוגדרו כבתי-ספר לתלמידים " טעוני טיפוח . " הדף מובא כאן במלואו , כדי להעניק תחושה של המושגים שרווחו בקרב אנשי חינוך באותן שנים < " אל המורה בכיתה ! 'א " זה עתה קיבלת תלמידים לכיתה א' אשר בחלקם ביקרו בגן הילדים ובחלקם הגיעו ישר מבתי הוריהם לביה"ס ללא הכנה מוקדמת . את יודעת שהם ברובם ילדי עולים הבאים מסביבה תרבותית נחשלת ... הבה נראה מה הם הגורמים לקשיים r גורמי הקשיים בלימודים : . 1 חוסר בשלות לקראת לימוד הקריאה .
|
|