|
עמוד:131
מן התכנים הלימודיים שהיו נהוגים בבתי-הספר הוותיקים לעולמם התרבותי של העולים ( סבירסקי , : 1990 פרק . ( 3 קברניטי החינוך , במידה והם שקלו ריכוז משאבים אנושיים וכספיים בקנה המידה הנדרש , בוודאי חשו שמדובר במשימה בלתי אפשרית . הקליטה של המוני הישראלים החדשים היתה משימה ענקית גם בלא ההתמקדות בילדי היהודים שבאו מארצות ערב : תוך עשר שנים גדלה מערכת החינוך פי חמישה , מכ 100 , 000- תלמידים 1948-ב לכ 500 , 000- ב 1957 ( עדיאל , . ( 1970 : 9 עצם האספקה של מבנים הולמים בכל היישובים והשכונות דרשה משאבי ענק , במושגים של אותם ימים . "זכורים לנו , " כתב שרגא עדיאל , 1970-ב "הברונים , הצריפונים והעצים המצלים , ששימשו אכסניות ראשונות לבתי-הספר היסודיים ביישובי העולים" ( שם . ( 10 : באמצע שנות הששים דיבר עדיין שר החינוך , זלמן ארן , על השלמת הצרכים בחדרי לימוד ובציוד בלשון עתיד . ישראל , שלא כמו ארצות-הברית של תקופת מלחמת העולם הראשונה , לא היתה מעצמה כלכלית עולמית . למדינה לא היו משאבים עצמיים לייזום פעולות פיתוח רחבות . פעולות פיתוח גדולות החלו רק לאחר שהתקבל סיוע חיצוני - מממשלת ארצות-הכרית , מכספי השילומים מגרמניה ומתרומות של יהודים . יתרה מזאת , חלק גדול מן התקציב הלאומי הוקדש לבטחון . גיוס מורות ומורים בכמות מספקת וברמת הכשרה הולמת היה גם הוא משימה קשה . גידולו המהיר של סגל ההוראה , 5 , 000-מ מורים 20 , 000-ל בתום העשור הראשון ( שם : שם , ( הצריך את הכשרתם החפוזה של אלפי אנשים . הסמינרים לא עמדו בלחץ , ובמשך שנים הם סיפקו מורות ומורים שהוכשרו בקורסים מזורזים . "הודות ל'מורים מאולתרים' אלה , " כתב עדיאל , .,. " זכו רבבות התלמידים העולים , שיוגדרו מאוחר יותר כתלמידים טעוני טיפוח , למורים ולמחנכים במולדתם החדשה . מאידך גיסא נקלטו באותו זמן 'מורים' לא מעטים , שאין מקומם בעבודת חינוך" ( שם = שם . ( שכר המורים ירד , באותן שנים , ביחס לשכר שגברים בעלי השכלה מקבילה יכלו לקבל בתעסוקות אחרות . יוקרת המקצוע , שבתקופת היישוב , עת הוא נחשב לעיסוק חלוצי , היתה גבוהה , ירדה באותן שנים , בין השאר כתוצאה מהכנסתם למעגל ההוראה של צעירים וצעירות בלתי-מיומנים
|
|