|
עמוד:125
ההקבצה וההסללה בין לבנים ותיקים ואנגלו-סכסים ובין מהגרים מדרום אירופה וממזרחה . בהערת אגב נעיר , כי היהודים שהיגרו ממזרח אירופה , ואשר רבים מהם עבדו במתפרות הטקסטיל של ערי מזרח ארצות-הברית , הצליחו לפלס לבניהם ולבנותיהם דרך להקבצות הגבוהות ( ר' טייאק , , ( 1974 : 229-255 וזאת למרות שראשוני המבדקים הפסיכומטריים שהועברו להם בהגיעם לאליס איילנד סיווגו אותם כ"רפי שכל" ( כלום , . ( 1988 : 77 טייאק מייחס את ההצלחה הזאת לעובדה שהיהודים , שהגיעו כאשר באמתחתם התנסות בחיים עירוניים ותעשייתיים בפולין וברוסיה , ידעו לייחס חשיבות לחינוך המדינתי כאמצעי של מוביליות , וניצלו את העדרן של מכסות לאומיות ודתיות בבתי-הספר האמריקאיים ; בעוד שמהגרים אחרים , כדוגמת האיטלקים , שרובם באו מן הכפרים , לא ייחסו לבית-הספר את החשיבות הכלכלית והחברתית ההולמת ( טייאק , . ( 1974-. 247-255 התכלית הפוליטית והמעמדית של השימוש במבדקים ובהקבצות לא נסתרה מעיני הכוחות שפעלו בזירה החברתית האמריקאית . ראשי ברית האיגודים המקצועיים של שיקאגו תקפו את המבדקים בחריפות : " האם גילו חוק טבע חדש לפיו כל אדם נקשר למעמד מסויים בחברה , ואין כל טעם להיאבק בכך " ? ( שם . ( 215-. גם בתוך התנועה הפרוגרסיבית עצמה קמו מתנגדים חריפים הן למבדקי המישכל והן להקבצות . בראש המבקרים עמד הפובליציסט ולטר ליפמן , שטען כי " קשה להעלות על הדעת הליך מגונה מזה של העמדת ילד מול קבוצה של פאזלים , וכעבור שעה אחת שבה הוא מתעסק איתם להודיע לו , או להוריו , שהוא שייך להקבצה ג "' ( שם . ( 214-. ארבעה עשורים מאוחר יותר , בשנות 60-ה הראשונות , הוכנסה שיטת ההקבצות לישראל . במבט ראשוני נראה כי כמה מן הנסיבות שהובילו להחלטה להנהיג הקבצות בישראל היו דומות לאלה ששררו בארצות-הברית בשנות ! 20-ה הגירה המונית ו דימויים שליליים בקרב רבים מן הוותיקים לגבי חלק מן המהגרים , במיוחד בכל הנוגע לרמת " היכולת השכלית" שלהם ; העומס הארגוני בו היו נתונים בתי-הספר בהם למדו המהגרים ' השתרשות של אמונה ציבורית בתקפותם של מבדקים למדידת מישכל .
|
|