|
עמוד:124
מבדקים אלה , שהוכנסו לראשונה לשימוש ככלי מיון המוני על-ידי צבא ארצות-הברית במלחמת העולם הראשונה , זכו במהרה לתפוצה רחבה גם במוסדות חינוך . מינהלני חינוך ביקשו להשתמש במבדקים כדי להפריד בין תלמידים על-פי יכולת - השם האמריקאי להקבצה הוא . ability grouping המבחנים שימשו גם לאיתור תלמידים מתקשים ו / או מחוננים , וכן להכוון של תלמידים למסלולים השונים בבתיהספר . סקר שערך משרד החינוך האמריקאי 1925-ב מצא כי 64 % -ב מתוך 215 ערים שנסקרו נעשה שימוש במבדקים כדי ליצור הקבצות . השימוש במבדקים לשם יצירת הקבצות הגיע גם לחטיבות הביניים ( טייאק , . ( 1974 : 208 סקר שנערך כעבור שנה , , 1926-ב מצא כי 37-כ מתוך 40 ערים בנות 100 , 000 תושבים ויותר , הונהגו הקבצות בלפחות חלק מכיתות בית-הספר היסודי ; שיעור ההזדקקות להקבצות בחטיבות הביניים היה נמוך אך כמעט ( שם : שם . ( בעיר דטרויט , למשל , הוקמה "קליניקה פסיכולוגית" עירונית , שהזדרזה להרכיב מבדק מישכל לילדי כיתות . 'א בספטמבר 1920 הועבר המבדק 11 , 000-ל תלמידי כיתות א' בעיר , ועל-יסוד התוצאות שהתקבלו חולקו הילדים לשלוש קבוצות : - x עשרים האחוזים העליונים ; - Y ששים האחוזים הבינוניים ; - z-7 עשרים האחוזים הנמוכים . קבוצת Y למדה , בעקבות זאת , את התכנית הרגילה , קבוצת x קיבלה תכנית מועשרת וקבוצה z קיבלה תכנית מדוללת ( שם . ( 209 = כך יצא שהרפורמה בחינוך הידועה בשם "פרוגרסיבית" פעלה בשני מישורים . במישור האחד , זה המזוהה עם שמו של ג'ון דיואי , היא התמקדה בהעלאת מעמדו של התלמיד בעולם בית-הספר ובקישור הדוק יותר בין עולם בית-הספר ובין העולם הסובב . מן המיטב שברפורמה הזאת נהנו בעיקר בני המעמד הבינוני הלבן והוותיק , וזאת משום שהרעיונות החדשניים הונהגו תחילה בבתי-ספר ניסויים שהוקמו על-ידי אנשי חינוך פרוגרסיביים - ביניהם גם ג'ון דיואי עצמו ( קרמין , - ( 1961 : 135 ואשר משכו אליהם בעיקר בני אמריקאים ותיקים . במישור השני התמקדה הרפורמה הפרוגרסיבית בסדרה של צעדים מינהליים-ארגוניים , שהובילו להפרדה שיטתית בין תלמידים , בין אלה המיועדים להיות מנהיגים ומובילים , ובין אלה המיועדים לאייש את קווי-הייצור במפעלים הגדולים . בהתאם לרוח התקופה , הפרידו
|
|