|
עמוד:123
רבה יותר להחדיר לבתי-הספר נורמות מינהל ונורמות של התמודדות עם אוכלוסייה הטרוגנית שהיו נהוגות במפעלים הגדולים ( שם r חלק . ( 4 צ'ארלס אליוט , נשיא אוניברסיטת הארוורד , ניסח את היעדים של הפרוגרסיבים האדמיניסטרטיביים - ושל המימסד הליברלי האמריקאי - בצורה ברורה ביותר . "הגיעה העת , " אמר , 1908-ב "להכיר בעובדות . החברה שלנו מחולקת לרבדים , ותמשיך גם בעתיד להיות מחולקת לרבדים שהגבולות ביניהם מתמזגים זה בזה , וניתנים בקלות לחצייה על-ידי פרטים , אך הם מצטיינים בכל זאת במאפיינים שונים ובצרכים חינוכיים שונים ... בכל חברה תרבותית יש ארבע שכבות שהן חיוניות לחברה , ועד כמה שניתן לראות הן גם נצחיות : שככה עליונה דקה המורכבת מהמעמד המנהל , המנהיג , המוביל - האינטלקטואלים מגלי התגליות , הממציאים , המארגנים , המנהלים ועוזריהם הבכירים ; לאחר מכן , הפועלים המיומנים , שמספרם גדל עם יישומה של הטכנולוגיה לתהליך הייצור ; שלישית , הסוחרים , אותה שכבה העוסקת בקנייה , מכירה והפצה ; ולבסוף , שכבה בסיסית ועבה העוסקת בעבודות הכית , בחקלאות , בכרייה , בחציבה ובעבודות היער . את בתי-הספר יש לארגן מחדש כדי לשרת את כל אחת מן השכבות , כך שכל שכבה תקבל את הלימוד ההולם אותה" ( מצוטט שם . ( 129 : על רקע הדברים הללו , ייקל להבין כיצד זה שהתנועה הפרוגרסיבית , המקושרת בעיני רבים בעיקר עם התפיסה החינוכית של "הילד במרכז , " הצמיחה גם סדרה ארוכה של צעדים מינהליים שביסודם ההנחה שאי אפשר לקיים בית-ספר שבו כל התלמידים לומדים יחד , זה ליד זה , וכי עבור חלק מהם יש להמציא מסלולי לימוד נפרדים וירודים ברמתם . הפרקטיקה החינוכית של הפרוגרסיביזם העניקה למערכת החינוך האמריקאית את בחינות המיון , את ההסללה , את חטיבת הביניים , את החינוך המקצועי , את הייעוץ החינוכי , את השיעורים בכלכלת בית ואת בית-הספר המקיף - שבמסגרתו מתקיימות אלו לצד אלו כיתות עיוניות , לתלמידים המוגדרים כ"טובים , " וכיתות מקצועיות , לתלמידים המוגדרים כ"פחות טובים" ( בולס וגינטיס , . { 1916 : 181 רעיון ההפרדה של תלמידי הכיתה למספר הקבצות התפשט בארצות-הברית בד בבד עם התפשטות השימוש במבדקי מישכל .
|
|