"שם תיפגשו עם המוני עולים בני גילכם..." בית-הספר, הצבא והבניית ה"ישראליות"

עמוד:91

הספר בישראל , במקום שיתרום ליצירתה של חברה אזרחית שלכל חבריה כסיס של סמלים ואתוסים משותפים , פועל כגורם המחזק את נטיות ההתבדלות הקומונליות . הצבא כגורם "מהתך" עקב הבידול והפיצול מצאה מערכת החינוך את עצמה מתקשה בטיפוח וביצירה של ערכים ואתוסים "ישראליים , " אשר יכולים היו לשמש מסד תרבותי ומוקד הזדהות משותפים לכל הזרמים . מעטים הם , כאמור , האתוסים המשותפים . אחד מהם , יש לומר , הוא הצבא עצמו . צבא וצבאיות הפכו לערך עליון בחינוך תלמידי בתי-הספר היהודיים , להוציא את בתי-הספר החרדיים . את מעמדו של הצבא במערכת החינוך הגדיר , מיד עם תום מלחמת העצמאות , ד"ר בןיהודה , מי שעמד בראש ועד החינוך של הוועד הלאומי והפך עם הקמת המדינה למנכ"ל הראשון של משרד החינוך : "נסתיימה פרשה בתוכן החינוך הציוני : ההעפלה , עמדת הגבורה של נקודות מבודדות ... כל אלה הפכו היום היסטוריה . במקומן בא גורם חדש המסעיר את לב ילדינו . הצבא העברי . בעתיד הקרוב , כל שיר של פלמ"ח וכל סיפור של חייל , שנכתבו בדם , צריכים להקרא בחיל וברעדה על-ידי ילדינו . כי על החינוך שלנו להשיג הזדהות גמורה בנפש הילד בין העם ובין הצבא" ( הארץ , . ( 4 . 2 . 49 מרכזיותו של צה"ל ושל השירות הצבאי כחווייה מעצבת של " ישראליות" מצאה ביטוי , בין השאר , במאמציהם של זרמים חינוכיים להשיג עבור חניכיהם מקום של כבוד ב"זרם המרכזי" של החיים בישראל . כך , למשל , מצאו מנהיגי המפד"ל את הפתרון של " ישיבות ההסדר" כדרך לשלב את חניכיהם בשורות האליטה החברתית-צבאית הישראלית , מבלי שייאלצו לנטוש את "אהלה של תורה . " ה"הסדר" מאפשר לחניכי הישיבות להישאר במסגרת עולמם החינוכי המסוגר והמבודל , ובה בעת להוכיח , באמצעות השירות הצבאי , את "ישראליותם , " ובכך לרכוש חזקה על היוקרה החברתית ועל חלק מן התפקידים הממלכתיים השמורים למי שמשרתים בצבא , ובעיקר למי שמשרתים בחילות הקרביים .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר